Reis- en annuleringsverzekering

Veelgestelde vragen:

Schade op reis, wat nu?
Je koffer wordt gestolen of je bent je bagage kwijt. Je maakt extra kosten, omdat je eerder naar huis moet of juist langer moet blijven. Schade tijdens je vakantie? Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Wij helpen je daarom zo goed en zo snel mogelijk. Zodat jij weer verder kunt.
Welke landen vallen onder de Europadekking op de reisverzekering?
We hebben een lijst gemaakt met alle landen waar je verzekerd bent met Europadekking.
Ben ik verzekerd op de reisverzekering als ik tijdens mijn reis ga werken?

Ja, maar alleen als je de aanvullende dekking zakenreizen afsluit op je reisverzekering. Dit geldt voor alle dekkingen die je hebt afgesloten. Je kiest ook voor de dekking zakenreizen als je voor een deel van je reis werkt.

Vrijwilligerswerk en vakantiewerk is verzekerd zonder de aanvullende dekking zakenreizen.

Ben ik verzekerd als ik mijn reis annuleer vanwege zwangerschap?
Ja, als de zwangerschap is vastgesteld na boeking van de reis. Of wanneer er medische complicaties zijn als gevolg van de zwangerschap.
Mijn vlucht is geannuleerd of vertraagd, wat nu?
Neem contact op met je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij hebben een contract met jou en moeten, als zij dit niet na kunnen komen, een passend alternatief bieden. Of gemaakte (extra) kosten vergoeden. Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij annulering, wijziging of het missen van je vlucht. Ook op de website van de Rijksoverheid vind je informatie over dit onderwerp.

Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheden.
Het kan gebeuren dat je ondanks vertraging tóch geen recht hebt op een vergoeding. Er is dan sprake van een 'buitengewone omstandigheid'. De vliegtuigmaatschappij moet dan wel kunnen aantonen dat die niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Dat is bijvoorbeeld zo bij vertraging of annulering door:
  • terrorisme;
  • een natuurramp;
  • extreme weersomstandigheden, waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken;
  • een noodlanding, bijvoorbeeld omdat een passagier met spoed medische hulp nodig heeft;
  • staking van de luchtverkeersleiding.
Geeft de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aan dat het overmacht was en wijzen ze jouw melding af? Meld dan de schade op je reisverzekering. Zorg wel voor een schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij. Wij beoordelen dan de situatie.
Mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is niet bereikbaar of reageert niet op mijn berichten. Wat moet ik doen?
Het kan erg druk zijn bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Het kost tijd om voor alle gedupeerde reizigers een oplossing te vinden. We raden je aan om regelmatig contact te blijven zoeken met het betreffende bedrijf. Als er nog geen reactie is op het moment dat de reis zou plaatsvinden, dan kun je de organisatie schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij annulering, wijziging of het missen van je vlucht. Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering.

Contact over je reis- en annuleringsverzekering?

Rabobank helpt je graag verder.
Chat met Rabobank
Eenvoudig online.
Chat via de Rabo App of Rabo Online Bankieren. Rabobank staat voor je klaar. 
Bel met Rabobank
Zij helpen je graag.
Rabobank helpt je graag met alle vragen rondom jouw verzekering. Ook voor vragen over het wijzigen van je verzekering.

Schade melden.

Of voor vragen over je gemelde schade.
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Bel ons
Vandaag bereikbaar tot 18.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
Op dit moment is het erg druk aan de telefoon.
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland. En bij pech onderweg. Lees meer over de alarmcentrale.