Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Of loop je tegen andere problemen aan op de luchthaven? Lees wat je kunt doen

Reis- en Annuleringsverzekering

Zelf regelen en bekijken

Veel gestelde vragen

Ik heb vragen over reizen en het coronavirus.
Wij begrijpen dat je vragen hebt over je reis of vakantie rondom het coronavirus. We zetten daarom de meestgestelde vragen voor jou op een rij.
Schade op reis, wat nu?
Je koffer wordt gestolen of je bent je bagage kwijt. Je maakt extra kosten, omdat je eerder naar huis moet of juist langer moet blijven. Schade tijdens je vakantie? Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Wij helpen je daarom zo goed en zo snel mogelijk. Zodat jij weer verder kunt.
Welke landen vallen onder de Europadekking op de reisverzekering?
We hebben een lijst gemaakt met alle landen waar je verzekerd bent met Europadekking.
Ben ik verzekerd op de reisverzekering als ik op zakenreis ga?

Ja, als je de aanvullende dekking zakenreizen afsluit op je reisverzekering. Als je deze dekking afsluit, dan ben je ook op zakenreis verzekerd voor de andere aanvullende dekkingen die je mogelijk hebt, zoals annulering en geneeskundige kosten. 

Vrijwilligerswerk en vakantiewerk is verzekerd zonder de aanvullende dekking zakenreizen. 

 
Ben ik verzekerd als ik mijn reis annuleer vanwege zwangerschap?
Ja, als de zwangerschap is vastgesteld na boeking van de reis. Of wanneer er medische complicaties zijn als gevolg van de zwangerschap.
Mijn vlucht is geannuleerd of uitgesteld door personeelsgebrek op de luchthaven. Wat moet ik doen?
Neem contact op met je reisorganisatie en/of luchtvaartmaatschappij. Zij hebben een contract met jou en moeten, als zij dit niet na kunnen komen, een passend alternatief bieden. Of gemaakte (extra) kosten vergoeden.
Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Het annuleren van vluchten vanwege structureel personeelsgebrek is namelijk niet verzekerd op onze annuleringsverzekering.

Wat vergoedt de luchtvaartmaatschappij bij vertraging van je vlucht?
Ben je door vertraging meer dan 3 uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij:
  • als je vlucht start in een EU-land, of
  • als je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.
Wat vergoedt de luchtvaartmaatschappij bij annulering van je vlucht?
Wordt je vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Dan krijg je je vluchtkosten vergoed. En daar bovenop krijg je soms ook een extra vergoeding. Die is wel afhankelijk van wanneer je precies geïnformeerd bent over de annulering.
  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan heb je geen recht op een vergoeding.
  • Ben je tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd, én meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding.
  • Ben je 7 dagen voor vertrek of daarna pas geïnformeerd, én meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding.
Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheden.
Het kan gebeuren dat je ondanks vertraging tóch geen recht hebt op een vergoeding. Er is dan sprake van een 'buitengewone omstandigheid'. De vliegtuigmaatschappij moet dan wel kunnen aantonen dat die niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Dat is bijvoorbeeld zo bij vertraging of annulering door:
  • terrorisme;
  • een natuurramp;
  • extreme weersomstandigheden, waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken;
  • een noodlanding, bijvoorbeeld omdat een passagier met spoed medische hulp nodig heeft;
  • staking van de luchtverkeersleiding.
Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij annulering, wijziging of het missen van je vlucht. Ook op de website van de Rijksoverheid vind je informatie over dit onderwerp.
Mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is niet bereikbaar of reageert niet op mijn berichten. Wat moet ik doen?
Het is op dit moment erg druk bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Het kost tijd om voor alle gedupeerde reizigers een oplossing te vinden. We raden je aan om regelmatig contact te blijven zoeken met het betreffende bedrijf. Als er nog geen reactie is op het moment dat de reis zou plaatsvinden, dan kun je de organisatie schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij annulering, wijziging of het missen van je vlucht.

Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Het annuleren van vluchten vanwege structureel personeelsgebrek is namelijk niet verzekerd op onze annuleringsverzekering.

Contact over je reis- en annuleringsverzekering

Rabobank helpt je graag verder.

Chat met Rabobank
Eenvoudig online.
Chat via de Rabo App of Rabo Online Bankieren. Rabobank staat voor je klaar. 
Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur. 
Bel met Rabobank
Zij helpen je graag.
Rabobank helpt je graag met alle vragen rondom jouw verzekering. Ook voor vragen over het wijzigen van je verzekering.
Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.

Schade melden

Of voor vragen over je gemelde schade.

Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Download de app op je smartphone. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
24/7 beschikbaar. Wij reageren meestal binnen 48 uur.  
Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
24/7 beschikbaar. Wij reageren meestal binnen 48 uur.
Bel ons
Vandaag bereikbaar tot 18.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
013 580 12 34 Op dit moment is het erg druk aan de telefoon.
Lokaal tarief. Bekijk het keuzemenu.
Alarmcentrale
Alleen voor noodgevallen.
Voor hulp of spoedeisende gezondheidszorg in het buitenland en bij pech onderweg.
24/7 bereikbaar (lokaal tarief).