Onderneming van betekenis: Nicky Broos zoekt 80 nieuwe medewerkers en weet ook hoe hij ze kan behouden

Personeel aantrekken en behouden staat hoog op de agenda van mkb-ondernemers, blijkt uit onze Interpolis Bedrijvenmonitor. Dit geldt zeker voor Nicky Broos, eigenaar van Playdôme Roosendaal die maar liefst 80 nieuwe enthousiaste collega's zoekt.

Nicky Broos opende in de zomer van 2021 Playdôme Roosendaal, een nieuw vrijetijdsconcept dat hij samen met zijn dochter Sydney en vrouw Monique vormgeeft. De familie Broos maakt hiermee een nieuwe start: 2 jaar eerder verkochten ze hun eerste vrijetijdsbedrijven aan marktleider SnowWorld.

Playdôme Roosendaal is een gloednieuw 'multi activity' center, wat garant staat voor een feestelijk dagje uit in gezellige Alpensfeer. Van curlen en lasergamen tot hakbijlgooien en natuurlijk lekker eten. Het bedrijft groeit en bloeit, wat maakt dat Playdôme ruim 80 nieuwe medewerkers voor het einde van het jaar nodig heeft.

Focus op goede en lange werkrelatie

Het werven en behouden van personeel is voor veel mkb-bedrijven een enorme uitdaging. Met zijn lange ervaring als ondernemer heeft Nicky veel focus op het realiseren van goede en lange werkrelaties. 'We gaan voor 5 jaar, dat is lang in deze sector. Daarvoor bieden we onze mensen beroepsgerelateerde trainingen en opleidingen en een prettige sfeer.' Ook sloot Nicky Broos recent een verzuimverzekering af voor Playdôme Roosendaal. 'Als een van onze vaste krachten onverhoopt uitvalt door ziekte, dan zijn we daarvoor verzekerd.'

'Het is bij ons warm en gezellig en we letten erop of collega's het goed met elkaar kunnen vinden. Die onderlinge verbondenheid is belangrijk. Gasten voelen dat. Als je hier werkt, moet je je veilig voelen en jezelf kunnen zijn. Iedereen heeft zijn eigen talent. Steeds op je tenen lopen is voor niemand goed. Ik geloof in open- en eerlijkheid. Ja, soms kan het dan even botsen. Niet erg, dat klaart de lucht. Als je ’t maar weer rustig uitpraat.'

Betere beloning in de branche

Nicky Broos: 'Ik zou graag een branchevereniging opzetten en zorgen voor betere beloning van medewerkers. Daarvoor is ruimte nodig aan de inkomstenkant, bijvoorbeeld door te kiezen voor thematisering, zoals bij ons met het Alpenthema. Dat maakt zo'n dagje uit extra speciaal. Als de gasten daar iets meer voor over hebben, kunnen we als totale sector de mensen die het werk doen ook wat ruimer belonen.'

Beleid voor duurzame inzetbaarheid

Iets meer dan 1 op de 3 mkb-bedrijven heeft een beleid voor duurzame inzetbaarheid, blijkt uit de Interpolis Bedrijvenmonitor. Aandacht hebben voor het vergroten van de mentale en fysieke weerbaarheid in jouw bedrijf, is belangrijk. Dit zorgt namelijk voor een hogere productiviteit, een betere werk-privébalans en minder uitval. Bij Interpolis bieden we oplossingen en diensten aan die hieraan bijdragen. Zo hebben we de e-learning Preventiemedewerker, de Fysiofitheidscan en bieden we hulp aan van een online psycholoog.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dick Nicolai

Waarom houdt Interpolis zich hiermee bezig?
Interpolis helpt ondernemers focussen op wat echt belangrijk is. Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Samen met ondernemers en experts werken we aan oplossingen en diensten waarmee je goed kunt zorgen voor jezelf en de mensen in jouw bedrijf.