Het akelige? Dat zit ‘m vooral in de informatie die criminelen inzetten om het vertrouwen van een slachtoffer te winnen. ‘Ze gebruiken bepaalde persoonsgegevens. Een naam, adres, woonplaats of geboortedatum bijvoorbeeld. Daardoor lijkt de situatie heel echt. Maar die gegevens hebben ze bijvoorbeeld via sociale media gekregen. Want ook daar is met een beetje zoeken vaak veel bruikbaars te vinden’, aldus de expert. ‘Ga maar na: als een fraudeur je in het begin van een gesprek eerst nog even met je verjaardag van afgelopen week feliciteert, dan klinkt het allemaal opeens een stuk geloofwaardiger.’
Enkele jaren geleden kwam helpdeskfraude vooral nog voor in de vorm van ‘Microsoft-medewerkers’. Met belletjes vanuit landen als India en de waarschuwing voor een virus. Op die manier verkochten ze zogenaamde vouchers voor antivirusproducten. Of installeerden ze programma’s om ongemerkt toegang tot je persoonlijke gegevens en wachtwoorden te verkrijgen. Deze vorm mag volgens de expert dan niet meer zo populair zijn, er zijn tegenwoordig varianten te over om waakzaam voor te zijn. De onderstaande tips helpen je op weg.