Je huis verduurzamen? Zo herken je een goede installateur.

De wereld een beetje beter maken? Of elke maand iets overhouden in je portemonnee? Wat voor jou de reden ook is, je huis verduurzamen is altijd een goed idee. Tenminste, als je goede installateurs in huis haalt voor de aanleg van bijvoorbeeld je zonnepanelen of warmtepomp. Waar moet je op letten? Je leest het hier.

Problemen komen vaak door installatie.

Veiligheid is voorwaarde 1 bij het aanleggen van zonnepanelen of een warmtepomp. Toch gaat er soms iets mis. Niet zelden ligt de oorzaak bij het installeren van de zonnepanelen of de warmtepomp, bij bijvoorbeeld onkunde, slordigheid of nalatigheid van de installateur. In andere gevallen worden de producten later geplaatst dan afgesproken, waardoor de opbrengst tegenvalt of er andere problemen ontstaan.

Installeren mag iedereen.

De oorzaak van problemen ligt soms bij het installatiebedrijf. Want hoewel een erkend elektricien de aansluiting moet verzorgen, mag het leggen van zonnepanelen in principe door iedereen gebeuren. En dat is een risico, want zeker in een drukke markt als deze zijn er veel aanbieders. Dat betekent dat niet elke installateur even onderlegd is, waardoor gebrekkige installatie op de loer ligt. Hoe je dit voorkomt? Door zaken te doen met een goede installateur.

Hoe vind je een betrouwbare installateur? Dit zijn de tips:

  • Ken je iemand met zonnepanelen of een warmtepomp? Informeer naar de ervaringen.
  • Bekijk de online beoordelingen over het bedrijf.
  • Check of het bedrijf lid is van een relevante branchevereniging.
  • Bekijk of het bedrijf is aangesloten bij een garantiefonds zoals SGZE.
  • Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Vraag onafhankelijk advies aan. Veel gemeentes hebben een groen loket.

Let ook op de levertijd, betaal niet te veel aan en controleer de eigenschappen en kwaliteit van de installatie en de bevestigingsmaterialen.

Schade, wat nu?

Soms gaat er iets mis en word je geconfronteerd met schade. Soms al tijdens het installeren en soms daarna. Gebeurt dit? Dan moet de installateur zorgen voor een oplossing. Meld daarom de schade direct bij het bedrijf. Deel foto's en beschrijvingen van de schade en vraag om een schriftelijke bevestiging van je melding. Is de schade bevestigd en erkend? Geef het bedrijf dan de kans om eventuele tekortkomingen te herstellen. Weigeren ze dit? Of komt er geen reactie? Stuur dan een brief waarin je een redelijke termijn vaststelt voor het herstellen van de schade. Je kunt daarvoor de Voorbeeldbrief Ingebrekestelling aannemer gebruiken. Kom je er niet uit en is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie? Dien dan een klacht in bij deze organisatie. Schade door brand of lekkage kun je melden bij je woonverzekering.

Problemen voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen. Deze dingen kun je doen, om het risico op problemen te verkleinen:

  1. Doe onderzoek: informeer vooraf naar het merk, het product, de garantie en levensduur van je toekomstige pomp of panelen.
  2. Weet ook wat je kunt verwachten van de opbrengst en de levensduur. 
  3. Kies een betrouwbare installateur. Gebruik daarvoor de eerdere genoemde tips in dit artikel.
  4. Vraag naar de garantieperiode en de specifieke dekkingen zoals schade, verminderde prestaties of defecten.
  5. Maak schriftelijke afspraken over de plaatsing en de ingebruikname.
  6. Betaal niet te veel aan, vaak is 10% van het totaalbedrag meer dan voldoende. Gaat een bedrijf failliet? Dan ben je niet te veel geld kwijt. Een aanbetaling van 50% is wettelijk het maximum.
  7. Controleer altijd het uitgevoerde werk. Een installatie kan er bijvoorbeeld op het oog netjes uitzien, maar met kwalitatief slechte materialen zijn geïnstalleerd.

Doorloop je deze stappen? Dan kun je je huis verduurzamen op een veilige én comfortabele manier.

Meer weten?

Wil jij ook verzekerd zijn van juridische bijstand bij problemen met het verduurzamen van je huis? Lees meer over onze rechtsbijstandverzekering.