Pakketbezorging in de toekomst; hoe en wat?

Online bestellen lijkt ideaal, maar dat valt in de praktijk soms tegen. En dus wordt er van alles bedacht voor betere en duurzamere processen. Wat is er al mogelijk? En hoe ziet pakketbezorging er in de toekomst uit?

Online bestellen; het is onze tweede natuur geworden. Geen wonder, want kopen via het web wordt ook wel héél aantrekkelijk gemaakt. Dezelfde dag nog geleverd, gratis retourneren, geen verzendkosten… Maar al klinkt het ideaal, het blijkt in de praktijk nogal eens tegen te vallen. Omdat je soms niet thuis bent op het moment dat de bezorger voor je deur staat. Of omdat je je opeens pijnlijk bewust bent van alle CO2 die met het vervoer van jouw pakketje uitgestoten wordt. Er wordt van alles bedacht om het proces klantvriendelijker, efficiënter en duurzamer te maken. Wat is er eigenlijk al mogelijk? En hoe gaat pakketbezorging er in de toekomst uitzien? Wij gingen op onderzoek uit.
Had je ons 10 jaar terug verteld dat we onze online aankopen ooit uit een pakketautomaat aan de straat zouden kunnen vissen? Dan waren we overenthousiast geweest. Want hoe ideaal is dat?! Op je eigen tijd, in je eigen tempo je pakketje ophalen… Maar dat wat ooit het summum leek, is inmiddels realiteit. En dus dienen nieuwe dromen zich aan. Over zelf niet meer op pad hoeven om je pakketje op te halen. Over bezorging enkel nog met elektrische voertuigen. En over levering per drone. Zou het…

Efficiënte en duurzame bezorging per fiets

Nu we vanwege de maatregelen massaal thuiswerken, staan pakketbezorgers minder dan óóit voor dichte deuren. Maar die situatie is eindig, en dus komt er weer een moment dat ze bij een groot deel van hun adressen geen gehoor krijgen. Het blijft hoe dan ook een milieubelastende manier van werken, al die verschillende bestelbusjes door de Nederlandse wijken. Een van PostNL, een DHL-voertuig en wellicht ook nog UPC op de stoep. Zeker nu ‘groen’ steeds meer leeft, is die stroom van vervuilende voertuigen door de straten velen een doorn in het oog.

De roep om milieuvriendelijkere pakketbezorging, bestaat al langer. En dus is de fietskoerier tegenwoordig steeds vaker onderdeel van het straatbeeld. Er worden elektrische bakfietsen aangeslingerd, maar ook fietscontainers, elektrische bezorgscooters en elektrisch aangedreven bestelbusjes zijn al een feit. Nu nog op beperkte schaal. Maar het zal in de toekomst in toenemende mate het geval zijn. Zeker in de kleine, moeilijke bereikbare straatjes en op drukke centrale locaties.

Je levermoment kiezen met tijdvakplanning

Ook tijdvakplanning is een mogelijkheid, waardoor efficiëntere rondes gereden kunnen worden. Bij verschillende supermarkten kan je al uit diverse levermomenten per week kiezen, allemaal met een andere prijs. Een duurzaam tijdslot – niet per se snel, maar wel groen vanwege de gecombineerde rit naar andere adressen in jouw wijk – is de duurzaamste oplossing voor jouw bestelling. 4 op de 10 Nederlanders is bereid om extra voor bezorging te betalen als daarmee voor een duurzaam logistiek proces wordt gekozen; gemiddeld ruim € 7,50. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes, een bedrijf in slimme logistieke oplossingen. Ook blijkt driekwart van de online winkelaars het niet erg te vinden om langer op een pakketje te wachten, als het daarmee duurzaam bezorgd wordt. Ruim 4 dagen, om precies te zijn.

Tel daar het nieuwe fenomeen ‘bezorgschaamte’ bij op – want best gênant, die pakketbezorger die je naam inmiddels al kent – en we kunnen concluderen dat we in de toekomst de druk mogelijk wat van de ketel gaan halen. Groener en met meer geduld, in plaats van het ‘vandaag besteld, vanavond nog in huis’.

Wijkbewoners als pakketpunt van de wijk

Duurzaam bezorgen is dus in opkomst, maar gebeurt nog lang niet altijd; daar valt nog veel te winnen. PostNL stopte overigens recent met het meerdere keren aanbieden van een pakketje; na één keer proberen wordt je aankoop naar het PostNL-punt gebracht. Want jouw aankoop – vaak ook veel té ruim ingepakt – neemt wanneer het niet afgeleverd kan worden veel onnodige ruimte in een bestelbus in. En jouw pakje is echt niet het enige geval. Sowieso al een hoop verkwiste manuren en vooral CO2 verder dus… Dat dat de volgende dag nóg een keer het geval gaat zijn, wil PostNL zo voorkomen.

En dus is daar het initiatief ViaTim, waarbij wijkbewoners zich tegen een kleine vergoeding opwerpen als pakketpunt. Pakketten kunnen binnen een bepaalde tijdspanne bij die bewoner opgehaald worden. Of het wordt in overleg door de persoon in kwestie bij je thuisbezorgd. En retourneren is ook mogelijk. Ideaal voor wat meer sociale cohesie in een woonwijk. Maar bijvoorbeeld ook voor ouderen die om een praatje verlegen zitten. Ook hier liggen kansen voor de toekomst.

Altijd pakketbezorging door een pakketbus bij je huis

En daar was opeens ook de pakketbrievenbus. Een box waar bestellingen in kunnen worden geplaatst, die alleen met een sleutel uit het beveiligde deel gehaald kunnen worden. Je verankert het product in de grond in je voortuin of tegen je gevel. En omdat ze in verschillende maten beschikbaar zijn, kunnen ook de grotere online aankopen bij thuiskomst gewoon op je liggen te wachten.

Het fenomeen is niet nieuw; het bestaat al enkele jaren. Maar al ging een van de leveranciers van het eerste uur in november 2019 failliet, toch lijkt er hoop voor deze manier van pakketontvangst in de toekomst. Want Bol.com bijvoorbeeld, zag de verkoop van dergelijke bussen in het afgelopen jaar met 70% stijgen, zo wordt gesteld. Exacte cijfers worden niet gegeven, maar het zou om ‘jaarlijks duizenden exemplaren’ gaan. Volgens de oprichter van het failliete pakketbussenbedrijf was hijzelf er te vroeg bij en begint de markt ervoor nú pas goed aan te trekken. Dus wie weet… Het scheelt in ieder geval in de bezorgschaamte.

Zelfrijdende pakketrobots

De zelfrijdende pakketrobot verplaatst zich zelfstandig richting je huis en laat het weten wanneer hij in de buurt is. Zo is er bijvoorbeeld de PR1; het product van een Noors-Nederlandse samenwerking. 400 kilo computerkunst met 39 lockers, waar je niet alleen jouw pakketje uit kan halen, je kunt er ook meteen je retourpakketje in stoppen. Met een snelheid van 6 kilometer per uur rijdt hij vervolgens naar de volgende bestemming in de wijk. De wetgeving in Nederland is nog niet klaar voor dergelijke vormen van autonoom rijden en dus blijft de zelfrijdende pakketautomaat in ons land voorlopig toekomstmuziek.

Koelboxen op wielen en... de drone

In Amerika worden al een tijdje pakketten geleverd door robots. Amazon bijvoorbeeld, werkt met een soort koelbox op wielen, die tot aan de deur bezorgt. Na maandenlang testritjes maken zijn ze nu daadwerkelijk in gebruik. De eerste proeven met soortgelijke robots zijn ook in Nederland al achter de rug. Voor de bezorging van levensmiddelen, bijvoorbeeld. De conclusie: grote kans dat onze supermarktboodschappen in de toekomst per robot bij ons thuis gebracht kunnen worden. De wetgeving moet het alleen nog mogelijk maken.

En hebben we het over de pakketbezorging van de toekomst, dan mag de drone natuurlijk niet in het rijtje ontbreken. Waar het ooit vooral duur speelgoed was, wordt het nu gezien als dé manier om thuis te gaan bezorgen. Sterker nog: in Amerika worden nu al commerciële drone-vluchten voor particulieren gemaakt. Google-zusterbedrijf Wing verzendt in Virginia bestellingen tot 1,5 kilo, met een snelheid van maximaal 113 kilometer per uur en naar bestemmingen op maximaal 10 kilometer afstand. Ook drones voor zwaardere pakketten zijn in ontwikkeling. Het is waarschijnlijk dus slechts een kwestie van tijd…

Pakketten slim clusteren

Het kan in de toekomst vele kanten op met onze pakketbezorging. Er kan ingezet worden op snelheid, effectiviteit, kostenbeperking én milieu. Hoe het precies zal gaan, dat blijft gissen. Sommigen pleiten voor samenwerkingen tussen PostNL, DHL en UPS, zodat de pakketjes in één gezamenlijk voertuig bezorgd kunnen worden. En dan natuurlijk elektrisch. Anderen zetten hun geld in op het gebruik van de mogelijkheden van internet om de logistieke processen beter te organiseren; goed gevulde containers en elektrische busjes, slimme lockers en de inzet van drones.

Er valt nog een hoop winst te behalen waar het pakketbezorging betreft. Voor de webwinkel en de consument, maar vooral ook voor het milieu. Dé ideale bezorgmethode zal morgen nog niet gevonden zijn, maar er zijn wel duidelijke stippen op de horizon. Even geduld hebben. En tot die tijd gewoon nog even van je stoel als de deurbel gaat…