Verkeerslessen op school worden steeds beter

De verkeersdrukte neemt elk jaar toe. Bovendien worden verkeersstromen complexer, door de komst van allerlei elektrische vervoersmiddelen. Voor kinderen wordt veilig leren fietsen een steeds grotere uitdaging. Verkeerslessen op basisscholen worden gelukkig steeds beter en kunnen tegenwoordig makkelijk digitaal worden gevolgd op tablet, smartphone of laptop. Met virtuele verkeersles kunnen kinderen zich beter voorbereiden op hun deelname aan het drukke verkeer.

Dat verkeersles hard nodig is, blijkt wel uit de cijfers. De hoeveelheid ongevallen waarbij kinderen betrokken zijn, steeg tussen 2014 en 2017 met 9%. Uit onderzoek van Interpolis en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat de meeste kinderen onvoldoende verkeersvaardig zijn op het moment dat ze zelfstandig naar school lopen of fietsen. 

Oefening baart kunst

Daarom is het belangrijk dat kinderen in een veilige omgeving kunnen oefenen met drukke verkeerssituaties. Niet alleen met hun ouders, maar ook in de klas. Op de meeste basisscholen worden kinderen voorbereid op deelname aan het verkeer. Verkeerseducatie zorgt ervoor dat ze langzaam kunnen wennen aan auto’s en andere weggebruikers om hen heen en zich kunnen voorbereiden op hun theorie- en praktijkfietsexamen in groep 7 of 8. 

Verkeerseducatie wordt deels virtueel

Verkeerslessen op school worden steeds beter. Niet langer hoeven kinderen verkeerssituaties uitsluitend te oefenen uit boeken of van plaatjes, of een parcours te fietsen door de stad. Het nieuwe verkeerseducatiepakket WegWijsVR combineert een werkboek met praktijkervaring door online oefeningen. Kinderen kiezen een opdracht in hun werkboek en oefenen deze vervolgens virtueel via tablet of laptop. Met virtuele verkeersopdrachten in een 3D-omgeving kunnen kinderen verkeersvaardiger worden: veilig vanuit de klas of vanaf de bank..
Beeld vanuit virtuele verkeersles

WegWijsVR bespaart scholen veel tijd

Virtueel verkeersonderwijs is makkelijk en effectief. Het scheelt scholen een hoop organisatiewerk: geen routes plannen door de stad, wijk of het dorp. Geen begeleiders op elke hoek van de straat en geen grote bestellingen van reflecterende hesjes. Met de virtuele verkeerslessen kunnen kinderen op ieder moment van de dag oefenen. Zo hoeven docenten de leerlingen niet telkens het drukke verkeer in te sturen.

Online dashboard toont voortgang

Zodra leerlingen WegWijsVR starten, lopen of fietsen ze virtueel door de straten. Vooraf kiezen zij steeds een verkeersopdracht waarmee ze willen oefenen. Naar links en rechts kijken, voorrang verlenen, oefenen met drukke kruispunten. De applicatie geeft direct feedback op het verkeersgedrag en tips om dit te verbeteren. In een online dashboard staan de prestaties van de kinderen. Deze dashboards zijn een ideale manier voor leerkrachten om de voortgang in de klas te monitoren. Maar ook voor ouders is het handig om mee te kijken.

Aansluiten bij de belevingswereld van kinderen

Virtueel verkeersonderwijs vanaf groep 5 sluit goed aan op de belevingswereld van kinderen. Kinderen zijn dol op gamen en voelen zich als een vis in het water bij virtueel onderwijs met gamification-elementen. Leerlingen kunnen elkaar uitdagen om meer punten te halen. De app is zo ingericht dat leerlingen hun eigen verkeersgedrag zoveel mogelijk zelfstandig kunnen verbeteren.

Virtuele verkeerslessen leiden tot betere verkeersvaardigheid

Onderzoek van de SWOV toont aan dat WegWijsVR positief bijdraagt aan het verkeersvaardigheidsniveau van kinderen. De resultaten tonen zowel op gemakkelijke als moeilijke vaardigheden een significante stijging. Na 6 weken hadden kinderen een betere score (+49%) op het succesvol afleggen van opdrachten in vergelijking met kinderen die verkeersles krijgen zonder het Verkeerseducatiepakket WegWijsVR (16%).

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar WegWijsVR en de mogelijkheden? Bekijk het lesprogramma voor het basisonderwijs op deze pagina. Alvast een voorproefje op WegWijsVR? Download de gratis app via Google Play of in de App Store