Beweeg jij voldoende tijdens een werkdag?

We weten het allemaal: voldoende beweging is belangrijk voor onze gezondheid. Maar hoe zorg je ervoor dat je tijdens een werkdag genoeg beweegt? We helpen je op weg met een aantal praktische tips.

Lange tijd zitten heeft een schadelijk effect op je gezondheid

Heb je een kantoorbaan? Goed kans dat je dan op een werkdag gemiddeld 9 uur zit. En dat heeft een negatief effect op je gezondheid. Lange tijd zitten beïnvloedt de suikerstofwisseling in het bloed en vergroot de kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Een werkdag waarin je lange tijd achter je bureau zit, maak je niet goed door ’s avonds een uurtje te sporten. Het is juist de kunst om gedurende de werkdag aan genoeg lichaamsbeweging te komen. Makkelijk is dat niet. Maar door op een aantal dingen te letten, kun je wel een verschil maken.

Gebruik vooral je grote spiergroepen regelmatig 

Denk bijvoorbeeld aan je (boven)benen. Door deze tijdens een werkdag regelmatig te gebruiken, zorg je ervoor dat je glucose verbruikt. Dit houdt je bloedsuikerspiegel op peil. Maak dus af en toe een ommetje, ook als dat voor je werk niet echt nodig is. Werp jezelf dus op als die behulpzame collega die graag even een rondje koffie of thee haalt. En strek de benen tijdens de lunch ook even door een wandeling te maken. Even een frisse neus halen zorgt bovendien voor nieuwe energie.

6 praktische tips om te zorgen voor meer beweging:

  1. Neem standaard de trap in plaats van de lift; óók als je vijf etages hoger moet zijn.
  2. Heb je een (lang) telefoongesprek, gebruik dit moment dan om even een rondje te lopen.
  3. Draai je armen en rug regelmatig los als je achter je bureau zit.
  4. Maak gebruik van een zitbal of een bureaufiets als deze beschikbaar zijn.
  5. Loop even naar een collega toe als je een korte vraag hebt, in plaats van een e-mail te sturen.
  6. Laat rommel niet op je bureau liggen, maar loop steeds meteen even naar de prullenbak.
Iemand die achter zijn laptop aan het werk is

Zorg voor vaste momenten van beweging

In elke baan heb je vaste patronen. Probeer ervoor te zorgen dat je juist op die momenten beweegt. Heb je bijvoorbeeld elke dag een bepaald overleg? Werp dan het idee op om hier een dagelijkse ‘stand-up’ van te maken. Staand vergaderen zorgt voor meer beweging én is vaak efficiënter dan overleggen rondom een vergadertafel. Een ander terugkerend iets bij (kantoor)banen, zijn de zogenoemde ‘bila’s’. Je kunt ervoor kiezen om deze overleggen wandelend te doen. Maak een rondje door het pand of loop samen buiten een rondje, terwijl je de gang van zaken op het werk bespreekt.

Onderbreek lange momenten van zitten met korte beweegpauzes

Meer bewegen tijdens een werkdag lijkt misschien (te) veel tijd te kosten, maar in de praktijk valt dit reuze mee. Als je 3 uur gepland hebt om achter je laptop te werken, deel dit tijdsblok dan in kleinere delen op. In 3 delen van 55 minuten doe je waarschijnlijk net zoveel als wanneer je in 1 keer doorwerkt. Even een korte pauze nemen, zorgt ervoor dat je lichaam en geest even kunnen resetten. En tijdens een beweegpauze, kun je natuurlijk gewoon doorgaan met het ‘denkwerk’. Vaak levert een ‘break’ zelfs nieuwe inzichten of inspiratie op!