Zo herken je oplopende werkstress

Stress op het werk hebben we allemaal weleens. Een strakke deadline voor een project of een opdracht waar het niet op rolletjes loopt: het kan je flink bezighouden. Dat is ook niet erg, zolang stress maar niet structureel wordt. We helpen je om de signalen op tijd te herkennen.

Een gezonde werkdruk zorgt ervoor dat je beter presteert

Drukte op het werk: iedereen heeft ermee te maken en iedereen gaat er anders mee om. Het is ook helemaal niet erg om veel te doen te hebben. Een gezonde werkdruk zorgt ervoor dat je lichaam adrenaline aanmaakt, waardoor je extra energie hebt en beter presteert. Maar periodes van drukte moeten wel afgewisseld worden met momenten waarop je het wat rustiger hebt. Als de druk continu te hoog is, kan dat leiden tot werkstress. Je kunt daar zelfs letterlijk ziek van worden: stress kan resulteren in fysieke en psychische klachten. En zelfs in een burn-out. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

Oplopende werkstress kun je herkennen aan verschillende signalen

Overspannen raken of een burn-out krijgen lijkt iets dat van het ene op het andere moment gebeurt, omdat de spanningen op een bepaald moment teveel worden. Toch is dat niet zo. Signalen merk je zelf niet zo snel op, als je er niet goed op let. Toch kun je het vaak wel merken als de werkstress oploopt. De volgende signalen kunnen hierop duiden:
  • Je voelt je sneller moe en hebt weinig momenten waarop je echt tot rust komt.
  • Je reageert vaker geïrriteerd dan anders, ook bij relatief kleine dingen.
  • Je productiviteit op het werk gaat omlaag; je hebt het gevoel dat er minder werk uit je handen komt.
  • Je richt je steeds vaker op specifieke taken en verliest het grotere geheel vaker uit het oog.
  • Je blijft na werktijd piekeren over zaken die je nog moet afronden.
  • Je komt moeilijker in slaap en kunt slechter doorslapen.
  • Je krijgt lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn en spanning op je spieren.
man die twee handen voor zijn gezicht houdt

Stress ontstaat niet altijd alleen maar door druk(te) op het werk

Vaak wordt gedacht dat stress enkel en alleen voortkomt uit een te hoge werkdruk. Dat is echter niet zo. In de meeste gevallen is het een samenloop van omstandigheden. Ook je thuissituatie en bijvoorbeeld financiële situatie spelen hierbij een rol. Drukte op het werk kun je veelal wel opvangen als je thuis de tijd en gelegenheid hebt om voldoende te ontspannen en tot rust te komen. Maar als je ook op persoonlijk vlak zorgen hebt, kan dat je werkstress verhogen. Het is daarom belangrijk om werk en privé in balans te houden.

Let goed op jezelf en neem op tijd maatregelen

Heb jij het gevoel dat je last hebt van werkstress en merk je veranderingen op in je gedrag? En als je dit moeilijk vindt om te bepalen, vraag dan eens om feedback van een collega waar je goed mee op kunt schieten. Herkent hij of zij veranderingen in je gedrag of werkprestaties? Neem signalen van oplopende stress serieus en bedenk of het tijd is of je hier iets mee moet doen. 

Je situatie met iemand te bespreken kan een goede eerste stap zijn

Probeer ook te bedenken waardoor het komt dat je minder energie en plezier hebt in je werk. Door deze zaken op een rijtje te zetten en te bespreken, kom je erachter wat je moet veranderen om de stress te verminderen. Aarzel zeker niet om anderen hierbij te betrekken. Juist door alles zelf op te willen lossen, kan het voelen alsof de druk alleen maar toeneemt. Terwijl het delen van je gevoel vaak juist de eerste stap in de goede richting is.