Niemand zit te wachten op schade of diefstal. Gebeurt het toch? Dan is het fijn om te weten wat je kunt en mág doen van je verzekeraar. Onze claimbehandelaar Kimberly van den Heuvel vertelt je hier alles over. Zo weet jij wat je kunt doen om de schademelding zo soepel mogelijk te laten verlopen en vervolgschade te beperken. Dan kun jij je focussen op wat écht belangrijk is: het verwerken van deze nare ervaring.
Zodra het totaal van gestolen en vernielde spullen in beeld is, is het volgens Van den Heuvel belangrijk de specificaties hiervan op een rij te zetten en te delen met je verzekeraar. "Denk hierbij aan aanvullende productgegevens zoals merk, type en grootte. En zoek ook de aankoopbonnen of foto’s hiervan erbij. Ik adviseer altijd om bonnen na de aanschaf van spullen te fotograferen. Gewoon voor de zekerheid. Hierdoor kan je verzekeraar de vergoeding bepalen en uitkeren als spullen niet te repareren zijn."
Van den Heuvel vervolgt: "Niet alleen de verzekeraar, ook de politie heeft baat bij de aanvullende informatie van jouw gestolen spullen. Ze maken aan de hand hiervan een dossier op. Duiken er in de toekomst gestolen goederen op? Dan wordt hier een beroep op gedaan. En zie je jouw spullen misschien nog eens terug."
Helaas, een inbraak gaat vaak ook gepaard met schade. Dit wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk (laten) repareren. Van den Heuvel legt de mogelijkheden uit.
Mocht je de dupe worden van een inbraak, dan weet je nu wat je te doen staat. Maar gelukkig is met verschillende manieren de kans hierop te verkleinen. Van den Heuvel somt ze op: