Thuiswerken: zo houd je je werkdruk in balans

De coronacrisis zorgt voor een hogere werkdruk. 34% van alle werkenden geeft zelfs aan dat de werkdruk door de crisis hoger is dan ooit, zo blijkt uit onderzoek van het CNV. Ook thuiswerken zorgt voor extra druk. Als je last hebt van een te hoge werkdruk en daar maar lang genoeg niets aan doet, kan dat leiden tot mentale of fysieke problemen. Psycholoog en stressdeskundige Thijs Launspach geeft een aantal praktische tips die ervoor kunnen zorgen dat je niet over het randje gaat.

Stress is niet per definitie ongezond

Een (te) hoge werkdruk kan leiden tot stress. Stress is niet per definitie iets slechts. Je hebt een bepaalde mate van stress of druk nodig om goed te kunnen functioneren. Maar te veel stress is niet gezond. Je kunt stress herkennen aan bepaalde signalen. Bijvoorbeeld als je merkt dat je vaak aan het piekeren bent over je werk, last hebt van hoofdpijn of prikkelbaar bent. Iedereen reageert anders op stress. Het is belangrijk om tijdig signalen te herkennen, zodat je er gericht iets aan kunt doen. Natuurlijk is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, door voldoende slaap te nemen, gezond te eten en regelmatig te bewegen. Maar daarnaast hebben we ook deze tips voor je, die kunnen helpen om je werkdruk in balans te houden.

Tip 1: plan regelmatig pauzemomentjes in

Op kantoor neem je vaak op vaste tijden pauze met je collega’s. Maar als je thuiswerkt, is het verleidelijk om in je pauze nog even door te werken, omdat er geen collega’s om je heen zijn die vragen of je mee gaat lunchen. Terwijl die pauzemomenten juist zo belangrijk zijn om effectief te kunnen werken. Want als je te lang doorwerkt, dan neemt je productiviteit en daardoor ook je effectiviteit af. Een pauze geeft je hersenen de tijd om te resetten, waardoor je daarna weer productief aan de slag kunt gaan.

Tip 2: prioriteer je taken

Je kent het vast wel: je agenda is overvol en dan wordt er ook nog een afspraak ingepland waar je niet onderuit kunt. Langer doorwerken is niet altijd de beste oplossing. Je hebt namelijk ook je rust nodig om de volgende dag weer uitgerust aan het werk te kunnen gaan. Dus moet je gaan prioriteren. Maar hoe doe je dat nu het beste?

Een handige vraag die helpt bij prioriteren is de volgende: ‘Moet ik dit nu doen?’ Dat klinkt als een hele eenvoudige vraag, maar deze vraag bestaat eigenlijk uit 4 verschillende vragen. De eerste is ‘Móet ik dit nu doen?’ Is het een verplichting, of kun je dit verzoek ook naast je neer leggen? Daarnaast kun je jezelf de vraag stellen ‘Moet ík dit nu doen?’ Met andere woorden: ben jij de uitgelezen persoon om deze taak te volbrengen of kan iemand anders dat beter doen? En ‘Moet ik dít nu doen?’ Is er niet een taak die belangrijker is dan deze? Tot slot, ‘Moet ik dit nú doen?’ Zit er een strakke deadline aan, of kun je deze taak ook op een ander moment oppakken? Als je er ook met behulp van deze vraag niet uitkomt, bespreek het dan met je leidinggevende.

Tip 3: stel een piekerkwartier in

Met af en toe piekeren is niets mis. Het wordt pas een probleem als het je ’s nachts wakker houdt of je er de hele dag mee bezig bent. Als je merkt dat iets je veel bezighoudt, probeer het dan niet weg te stoppen. Maar spreek met jezelf een tijdstip af waarop je heel bewust gaat piekeren. Dit zogeheten 'piekerkwartier' zorgt ervoor dat je de rest van de dag minder piekert.

Tip 4: doe aan het einde van de dag een brain dump

Een brain dump is eigenlijk een grote schoonmaak in je hoofd. Aan het einde van je werkdag heb je ongetwijfeld allerlei dingen in je hoofd zitten die nog moeten gebeuren. Zoals die ene collega bellen of dat mailtje sturen. Wat helpt, is om al die dingen op te schrijven. Dit heeft als voordeel dat het dan uit je hoofd is en je er niet meer over na hoeft te denken. En de volgende dag weet je precies wat je nog te doen staat aan de hand van dat lijstje.

Aanhoudende stress? Chat dan vrijblijvend met een psycholoog van OpenUp

Ervaar je ondanks deze tips aanhoudende stress en de daarmee gepaarde klachten? We laten je vrijblijvend in gesprek gaan met 1 van de erkende psychologen van OpenUp. Via OpenUp kun je op een laagdrempelige manier (anoniem) met een psycholoog praten.