Je kent het vast wel: je agenda is overvol en dan wordt er ook nog een afspraak ingepland waar je niet onderuit kunt. Langer doorwerken is niet altijd de beste oplossing. Je hebt namelijk ook je rust nodig om de volgende dag weer uitgerust aan het werk te kunnen gaan. Dus moet je gaan prioriteren. Maar hoe doe je dat nu het beste?
Een handige vraag die helpt bij prioriteren is de volgende: ‘Moet ik dit nu doen?’ Dat klinkt als een hele eenvoudige vraag, maar deze vraag bestaat eigenlijk uit 4 verschillende vragen. De eerste is ‘Móet ik dit nu doen?’ Is het een verplichting, of kun je dit verzoek ook naast je neer leggen? Daarnaast kun je jezelf de vraag stellen ‘Moet ík dit nu doen?’ Met andere woorden: ben jij de uitgelezen persoon om deze taak te volbrengen of kan iemand anders dat beter doen? En ‘Moet ik dít nu doen?’ Is er niet een taak die belangrijker is dan deze? Tot slot, ‘Moet ik dit nú doen?’ Zit er een strakke deadline aan, of kun je deze taak ook op een ander moment oppakken? Als je er ook met behulp van deze vraag niet uitkomt, bespreek het dan met je leidinggevende.