Niemand zit te wachten op waterschade. Gebeurt het toch? Dan is het fijn om te weten wat je kunt en mág doen van je verzekeraar. Claimbehandelaar Kimberly van den Heuvel van Interpolis vertelt je hier alles over. Zo weet je wat je te doen staat, verloopt je schademelding zo soepel mogelijk en blijft vervolgschade beperkt.
Vochtige binnenmuren in je woning door een flinke regenbui. Of een kromgetrokken parketvloer en drijfnatte meubels door een kapotte waterleiding. Je hoopt dat je er nooit mee te maken krijgt. Maar stel het overkomt je toch, wat zijn dan de te nemen stappen? Kimberly van den Heuvel licht ze toe:
Sluit de hoofdkraan af
‘Stop allereerst de watertoevoer door de hoofdkraan af te sluiten. Zo beperk je verdere schade. In de meeste gevallen vind je de kraan in de kelder, in de meterput bij de voordeur of in de meterkast. Draai de hendel van deze kraan een kwartslag zodat die haaks op de waterleiding komt te staan.’
Zoek naar de oorzaak
Ga vervolgens op zoek naar waar het water vandaan komt. Nadat je naar de oorzaak gezocht hebt, neem je contact op met je verzekeraar. Ook als je de oorzaak niet hebt kunnen vinden. Waterschade kan verschillende oorzaken hebben. Het opsporen van de aanstichter kan in sommige gevallen dan ook lastig zijn. ‘Tenzij je aan het boren bent en een waterleiding raakt natuurlijk. Maar in de meeste gevallen is het niet zo voor de hand liggend.’ In dat soort situaties kun je met verschillende manieren de oorzaak achterhalen:
Repareer het lek
‘Na jouw schademelding schakelt je verzekeraar een herstelbedrijf in. Zij nemen vaak dezelfde dag nog contact met je op. Een loodgieter komt vervolgens zo snel mogelijk ter plaatse. Hij zoekt uit wat er precies aan de hand is. En voert een noodreparatie uit om verdere waterschade te voorkomen. Is er sprake van spoed door bijvoorbeeld extreme wateroverlast? Dan staat het herstelbedrijf zelfs binnen een paar uur bij je op de stoep.
Stel een droogplan op met het herstelbedrijf
Heb je vochtige muren en/of vloeren? Dan is het belangrijk dat deze eerst drogen. Zo ga je schimmelgroei en aantasting van het isolatiemateriaal tegen. Samen met het herstelbedrijf stel je hiervoor een droogplan op. Aan de hand van vochtmetingen en onderzoek bepalen jullie hoeveel tijd het drogen in beslag neemt. Om het proces zo effectief mogelijk te laten verlopen worden er ventilatoren en bouwdrogers ingezet. Deze worden geregeld door de hersteller.
Zoek een geschikte woonruimte (optie)
Bij impactvolle waterschade is de kans groot dat je woning tijdelijk onbewoonbaar is. In dat geval ga je samen met je verzekeraar op zoek naar een tijdelijk onderkomen. Bij familie, vrienden, in een hotel of vakantiewoning bijvoorbeeld. Ook hiervoor wordt een plan opgesteld, waarin eventuele kosten en vergoedingen zijn meegenomen.
Herstelwerkzaamheden in kaart brengen
Is je woning droog? Dan stel je samen met het herstelbedrijf een dossier op. Jullie brengen de totale waterschade in kaart en vermelden wat er hersteld of vervangen moet worden. Zoals de oorzaak van de waterschade en de vervolgschade aan je woning en spullen.’
Gebruik de meest gekleurde ranja om de oorzaak van de lekkage te vinden
Waterschade in of aan je woning en spullen wil je natuurlijk zo snel mogelijk (laten) repareren. Van den Heuvel neemt ons mee in de verschillende opties.
Mocht je ooit te maken krijgen met waterschade, dan weet je nu wat je te doen staat. Maar gelukkig verklein je de kans hierop met verschillende voorzorgsmaatregelen. Van den Heuvel somt er een paar op: