Vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering

Heeft u vragen over uw zorgverzekering en het coronavirus? Wij geven u graag antwoord op uw vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Biedt mijn zorgverzekering dekking bij het coronavirus?
De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek, geldt wel het eigen risico.
Krijg ik de test op het coronavirus vergoed?

U hoeft de test niet zelf te betalen
Iedereen met klachten kan zich laten testen op het coronavirus. U kunt zich bij de GGD melden voor een coronatest als u klachten heeft die passen bij het coronavirus. U hoeft de test niet zelf te betalen. De overheid betaalt deze test. Lees op de website van de Rijksoverheid meer informatie over het testen.


Vrij verkoopbare (zelf)tests krijgt u niet vergoed
Meer informatie over zelftesten vindt u op de website van het RIVM.

Ik wil me beschermen met mondkapjes en desinfecterende gel. Krijg ik dat vergoed?
Nee. Mondkapjes of desinfecterende gel worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering.

Vragen over het coronavirus en het vaccin

Hieronder leest u een antwoord op veelgestelde vragen.
Is een vaccinatie verplicht?

Het vaccineren is niet verplicht. Bent u aan de beurt? Dan krijgt u automatisch een oproep. Het vaccineren gebeurt onder andere door huisartsen, instellingsartsen en de GGD. Het RIVM houdt vervolgens in een register bij wie een vaccinatie heeft gekregen.

Krijgt iedereen een vaccinatie?

De eerste vaccins worden gegeven aan zorgmedewerkers die werken in de directe COVID-zorg, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en wijkverpleging. De overheid vindt het belangrijk dat er voor iedereen in Nederland een coronavaccin beschikbaar is. Iedereen komt dus aan de beurt om een prik te halen, maar niet iedereen krijgt hetzelfde vaccin. Er zijn namelijk verschillende soorten. Op dit moment zijn er twee goedgekeurd voor gebruik in Nederland: van BioNTech/Pfizer en Moderna.

Moet ik betalen voor een vaccinatie tegen het coronavirus?

Nee. De vaccinatie tegen het coronavirus is in Nederland (via het vaccinatieprogramma) gratis.

Hoe werkt het coronavaccin?

Door een vaccinatie bouwt u afweer op tegen het coronavirus, waardoor u beschermd bent tegen de ziekte. Maar we weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom gelden voor de zekerheid voorlopig voor iedereen dezelfde maatregelen. Ook is het nog onduidelijk hoe lang het coronavaccin werkt. Er zijn namelijk nog weinig gegevens bekend. Dat komt omdat het een nieuw vaccin is. 


Meer informatie over vaccineren tegen het coronavirus leest u bij Rijksoverheid.

Coronavirus en vakantie in het buitenland

Heeft u in het buitenland medische zorg nodig die direct noodzakelijk is? Bel dan de Interpolis Alarmcentrale door Eurocross. Het telefoonnummer van de Interpolis alarmcentrale is +31 13 462 04 62. Onze alarmcentrale is 24/7 bereikbaar. Gaat u op vakantie en heeft u een vraag over vergoeding van medische zorg in het buitenland? Hieronder leest u een antwoord op veelgestelde vragen.

Ben ik goed verzekerd op vakantie in het buitenland?

Kijk voor vertrek hoe u verzekerd bent.

 

Heeft u alleen een basisverzekering?

Spoedeisende zorg in het buitenland wordt vanuit de basisverzekering vergoed tot het Nederlandse tarief. Wel moet de zorg ook in Nederland verzekerd zijn. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. Het verschil betaalt u zelf. U betaalt wel eerst het eigen risico.

 

Heeft u ook een aanvullende verzekering of een reisverzekering met medische dekking?

Deze vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. Wel moet de zorg ook in Nederland verzekerd zijn. U betaalt wel eerst het eigen risico.

Ben ik verzekerd als ik op reis ga naar een land met een geel of oranje reisadvies?
Ja. Wij vergoeden volgens de normale voorwaarden van de basiszorgverzekering en aanvullende verzekering. U betaalt wel eerst het eigen risico. Bekijk de vergoeding voor voor spoedeisende zorg in het buitenland.
Ik ben in het buitenland en kan niet terug naar Nederland. Krijg ik zorg in het buitenland vergoed?
Planbare zorg die niet langer kan worden uitgesteld vanwege ernstige gezondheidsschade vergoeden wij mogelijk als spoedeisende zorg. U heeft hiervoor toestemming nodig van de medisch adviseur van de Interpolis Alarmcentrale door Eurocross
Ik moet in in het buitenland in quarantaine

Als u langer op uw vakantieadres moet blijven, maakt u extra kosten voor uw verblijf. Dit valt niet onder de zorgverzekering of reisverzekering van Interpolis. Ook het omboeken van uw vlucht betalen wij niet. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.

Ik wil mij preventief laten testen omdat het vakantieland dat verplicht. Krijg ik dat vergoed?

Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.

Krijg ik kosten vergoed als ik in het buitenland word opgenomen met het coronavirus?
Ja. Spoedeisende zorg in het buitenland wordt vanuit de basisverzekering vergoed tot het Nederlandse tarief. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. Het verschil betaalt u zelf. Een aanvullende verzekering of een reisverzekering met medische dekking vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U betaalt wel eerst het eigen risico.
Krijg ik kosten vergoed voor repatriëring naar Nederland als ik op vakantie corona krijg?
Een repatriëring kunt u alleen vergoed krijgen als dat medisch noodzakelijk is. Bekijk de vergoeding voor repatriëring. Neem altijd contact op met de Interpolis alarmcentrale door Eurocross als u in het buitenland bent en gerepatrieerd moet worden.

Vragen over het coronavirus en uw geplande behandeling

Heeft u binnenkort een afspraak in het ziekenhuis? En wilt u weten hoe dat gaat nu er extra maatregelen zijn rondom corona? We hebben voor u de veelgestelde vragen op een rij gezet.
Ik heb corona gehad en heb revalidatie nodig. Wat krijg ik vergoed?
Heeft u een verwijzing voor medisch specialistische revalidatie? Als u in aanmerking komt voor deze behandeling dan vergoeden wij deze behandeling uit de basisverzekering. U betaalt wel eerst het eigen risico. U vindt meer informatie op de vergoedingspagina.
Ik heb binnenkort een afspraak in het ziekenhuis. Gaat deze door?
Uw ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum of zorgverlener neemt zelf contact met u op als uw afspraak niet doorgaat of wijzigt. Soms is het mogelijk om uw afspraak om te zetten naar een telefonische afspraak of e-consult. Op die manier krijgt u toch de zorg die u nodig hebt.

Heeft u (medische) klachten neemt u dan contact op met uw huisarts. Ook kunt u contact opnemen met de Interpolis Zorgconsulent voor advies en of bemiddeling.
Welke voorzorgsmaatregelen gelden er in het ziekenhuis?
Kijk voor uw bezoek op de website van het ziekenhuis. Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op de website staat actuele informatie voor bezoekers en patiënten.
Kan ik nog naar mijn arts in het ziekenhuis? Bijvoorbeeld de cardioloog

Het ziekenhuis zegt uw afspraak alleen af als uw behandeling uitgesteld kan worden. Het ziekenhuis neemt contact met u op als er iets verandert in uw afspraak. U hoeft zelf niets te doen. Hoort u niets, dan gaat uw afspraak gewoon door.

 

Heeft u (medische) klachten neemt u dan contact op met uw huisarts. Ook kunt u contact opnemen met de Interpolis Zorgconsulent voor advies en of bemiddeling.

Mijn afspraak is afgezegd, maar ik heb nog niets gehoord

Zodra het mogelijk is om de afspraak opnieuw te plannen, neemt uw zorgverlener/ziekenhuis contact met u op. 

 

U kunt eventueel contact opnemen met onze Zorgcoach. In overleg bespreekt u met de zorgcoach de mogelijkheden die er zijn.

Ik wil naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling. Wat moet ik doen?
Bent u al onder behandeling? Overleg met uw zorgverlener zodat u samen een oplossing kunt vinden. Wilt u toch naar een ander ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt. U heeft een nieuwe verwijzing van uw huisarts nodig. Neem ook contact op met onze ZorgConsulent om te kijken of dit ook mogelijk is. De Interpolis ZorgConsulent kijkt samen met u wat de gevolgen zijn en wat er nodig is.
Ik wil mijn afspraak in het ziekenhuis verzetten. Wat moet ik doen?
Het is verstandig om contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.
Mag ik een bekende naar het ziekenhuis brengen?
Het RIVM en de overheid hebben hier regels voor opgesteld. Als u niet samenwoont, bent u verplicht een mondkapje te dragen. U leest hierover meer op de website van de Rijksoverheid.
Gaat orgaan- en weefseldonatie en transplantatie nog door?
Voor weefseltransplantatie is op dit moment geen aangepast beleid. Orgaandonatie kan doorgaan binnen de mogelijkheden die er nu zijn tijdens de epidemie. U vindt meer informatie over orgaan- en weefseldonatie en transplantatie op de website van de Nederlandse Transplantatie Stichting.
Ik heb nog geen afspraak in het ziekenhuis, maar wel een verwijzing van de huisarts. Wat moet ik doen?
U kunt altijd contact opnemen met de Interpolis ZorgConsulent. Zij kijken samen met u naar de mogelijkheden.
Ik heb coronaklachten, mag ik met de taxi naar het ziekenhuis?

Als u klachten heeft zoals verkoudheid, hoesten, niezen of koorts en u heeft een noodzakelijke behandeling. Bijvoorbeeld chemotherapie of nierdialyse, dan gelden de onderstaande afspraken:

  • U neemt contact op met het Klantcontactcenter van ZCN Achmea via telefoonnummer 088 579 88 88Zij bespreken met u de mogelijkheden voor passend taxivervoer.
  • U ontvangt vooraf telefonisch instructies van de chauffeur of centralist.
  • Raak onderweg zo min mogelijk dingen aan. Let erop dat u ook uw gezicht niet aanraakt.
  • Volg de aanwijzingen van de chauffeur op.
  • Draag een chirurgisch mondkapje (Type II of type IIR) tijdens uw reis. Dit geldt ook voor begeleiders.
  • Behoort u niet tot de risicogroep? Of bent u een begeleider uit hetzelfde huishouden/woongroep? Dan volstaat een niet-medisch mondkapje.
 
Ik heb geen coronaklachten, wat zijn de regels voor het reizen met een taxi?

Als u geen coronaklachten heeft dan geldt het volgende:

  • Neem alleen een taxi als het echt niet anders kan.
  • Draag een chirurgisch mondkapje (Type II of type IIR) tijdens uw reis. Dit geldt ook voor begeleiders.
  • Behoort u niet tot de risicogroep? Of bent u een begeleider uit hetzelfde huishouden/woongroep? Dan volstaat een niet-medisch mondkapje.
  • Er geldt geen maximaal aantal reizigers in de taxi; alle zitplaatsen mogen worden gebruikt.
  • Houdt u 1,5 meter afstand tot de chauffeur en andere reizigers? Dan zijn er geen aanvullende maatregelen nodig.
 

Uw gezondheid

Wij helpen u graag met tips, inspiratie en cursussen om ook in deze tijden (mentaal) fit te blijven.
Maak kosteloos gebruik van onze online module 'Grip op coronastress'

De coronacrisis, we kunnen er niet om heen. Op dit moment heeft deze crisis een grote invloed op ons leven. Misschien werkt of studeert u nu thuis of heeft u te maken met kinderen die thuis zitten. Dat brengt veel onzekerheden met zich mee en kan effect hebben op uw mentale fitheid. Misschien voelt u zich in deze tijd somber of angstig.


Daarom biedt Interpolis de online module 'Grip op coronastress' van Stichting mirro tot en met 31 juli 2020 kosteloos aan voor iedereen die een zorgverzekering bij Interpolis heeft. U kunt deze module volledig anoniem vanuit uw eigen huis volgen en op het moment dat het u uitkomt. 


Wat kunt u verwachten van 'Grip op coronastress'?

In deze module leert u vaardigheden aan waardoor u op een effectieve manier uw werk of studie kunt uitvoeren. Ook gaat u aan de slag met positieve gedachten. Dit doet u door informatie te lezen, oefeningen uit te voeren, filmpjes van een expert te bekijken en u krijgt praktische tips.

De inhoud van de module is ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door Stichting mirro in samenwerking met experts op dit gebied. Bij het ontwikkelen van deze module maakte zij gebruik van inzichten uit de positieve psychologie, Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Cognitieve Gedragstherapie (CGT) en mindfulness.


Start direct met de module 'Grip op coronastress'


Stichting mirro biedt ook 18 online zelfhulp modules aan
Met deze modules krijgt u beter inzicht in uw mentale gezondheid. De modules bestaan uit tips, oefeningen en ervaringsverhalen. Deze online zelfhulp modules kunt u zelfstandig en anoniem doorlopen op het moment dat u uitkomt. Interpolis vergoedt deze modules als u de volgende pakketten heeft:

  • ZorgActief MeerZeker: maximaal € 200,- per persoon per kalenderjaar voor deze kosten samen
  • ZorgActief ZonderZorgen: maximaal € 300,- per persoon per kalenderjaar voor deze kosten samen
  • ZorgCompact Plus: 100%
Wilt u aan de slag met 1 of meerdere online zelfhulpmodules van mirro? Dan kunt u op onze website een vouchercode aanvragen. Met deze vouchercode kunt u zich registeren op de website van mirro.
Hulp van een online psycholoog
Ervaart u toenemende stress nu u nóg meer ballen tegelijkertijd in de lucht moet houden? Vraagt uw werk meer aandacht dan uw kinderen toelaten? En raakt uw batterij steeds sneller leeg, maar ziet u niet wat u anders kunt doen? Bespreek met één van de deskundige en erkende psychologen van OpenUp waar u tegenaan loopt. En kijk waar voor u winst te behalen valt.
Herstelzorg na COVID-19 (corona) tijdelijk in basisverzekering

De basisverzekering wordt tijdelijk uitgebreid tot 1 augustus 2021 met paramedische herstelzorg na COVID-19 (corona). Dat heeft minister Tamara van Ark (Medische Zorg en Sport) bekendgemaakt.


Tijdelijke vergoeding
Deze tijdelijke vergoeding is voor mensen die ernstige COVID-19 (corona) hebben gehad en tijdens het herstel nog last hebben van ernstige klachten en beperkingen. Lees meer informatie over deze vergoeding.


Speciaal longplatform voor ex-coronapatiënten
Mensen die ernstig ziek zijn geweest door corona ervaren nog vaak longklachten. Zij kunnen voor informatie, vragen, advies, hulp en contact met lotgenoten terecht op een speciaal platform: Coronalongplein.nl.

 
Thuiswerken: zo houd je je werkdruk in balans
De coronacrisis zorgt voor een hogere werkdruk. 34% van alle werkenden geeft zelfs aan dat de werkdruk door de crisis hoger is dan ooit, zo blijkt uit onderzoek van het CNV. Ook thuiswerken zorgt voor extra druk. Als je last hebt van een te hoge werkdruk en daar maar lang genoeg niets aan doet, kan dat leiden tot mentale of fysieke problemen. Psycholoog en stressdeskundige Thijs Launspach geeft een aantal praktische tips die ervoor kunnen zorgen dat je niet over het randje gaat.

Moeite met betalen door het coronavirus? Zo kunnen wij u helpen

Is uw inkomen veranderd door de impact van het coronavirus? En heeft u daardoor moeite met betalen? Dat kan erg vervelend en stressvol zijn. Wij hebben verschillende oplossingen voor u. Dat geeft u meer rust.
Ik kan mijn premie of eigen risico niet betalen
Is uw inkomen veranderd door de gevolgen van het coronavirus? En heeft u daardoor moeite met betalen? Dat kan erg vervelend en stressvol zijn. U kunt hiervoor een betalingsregeling aanvragen.  

Komt u er zelf niet uit of spreekt u ons liever persoonlijk? Neem gerust contact op met ons speciale team geldzaken rondom corona. Zij nemen graag de tijd om samen uw persoonlijke situatie door te nemen. En bespreken welke betaalopties voor u mogelijk zijn. Het telefoonnummer is 038 456 69 20. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.
Ik heb meerdere openstaande rekeningen, wat moet ik doen?
Heeft u een rekening voor zorgkosten en moet u ook nog premie betalen? Betaal dan altijd eerst uw premie. Met het premiegeld betalen we de zorgverleners. En ook voor uzelf is het belangrijk om uw premie te blijven betalen. Zo zorgt u ervoor dat u aanvullend verzekerd kunt blijven én voorkomt u onnodige extra kosten voor te laat betalen. Neem voor vragen contact met ons op via telefoonnummer: 013 462 20 25.
Wat kan ik doen als ik mijn rekening voor zorgkosten niet kan betalen?

Komt de rekening voor zorgkosten op een onhandig moment? Of is het bedrag voor u te groot om in 1 keer te betalen? Wij denken graag met u mee over een passende oplossing voor uw situatie.


Stel de betaling eenmalig met 30 dagen uit

Komt het niet uit dat wij de zorgkosten op dit moment afschrijven? Betaalt u met automatische incasso? Dan kunt u de betaling 1 keer met 30 dagen uitstellen. U kiest zelf of u hier gebruik van maakt.


Betaal uw zorgkosten in delen

Wilt u de rekening van uw zorgkosten in delen betalen? Dat kan meestal met een betalingsregeling. Bekijk of een betalingsregeling ook iets voor u is.

 

Gaat uw corona vraag over een andere verzekering?

Reis- en annuleringsverzekering

Wat kunt u doen als u al een reis geboekt heeft? En wat als u een kaartje heeft voor een evenement dat niet doorgaat?

Vrouw houdt wereldbol vast voor haar hoofd.

Rechtsbijstand

Wat moet u doen als u door corona geen werk meer heeft? Of welke rechten heeft u als uw reis door corona wordt geannuleerd?

Vrouw achter laptop

Alle verzekeringen

Heeft u vragen over het coronavirus en uw autoverzekering, hypotheekbescherming of overlijdensrisicoverzekering?

Ik ben ziek maar moet toch werken | Interpolis Juridisch Advies