Vragen over het coronavirus en het vaccin

Is een vaccinatie verplicht?

Het vaccineren is niet verplicht. Bent u aan de beurt? Dan krijgt u automatisch een oproep. Het vaccineren gebeurt onder andere door huisartsen, instellingsartsen en de GGD. Het RIVM houdt vervolgens in een register bij wie een vaccinatie heeft gekregen.

Krijgt iedereen een vaccinatie?

De eerste vaccins worden gegeven aan zorgmedewerkers die werken in de directe COVID-zorg, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en wijkverpleging. De overheid vindt het belangrijk dat er voor iedereen in Nederland een coronavaccin beschikbaar is. Iedereen komt dus aan de beurt om een prik te halen, maar niet iedereen krijgt hetzelfde vaccin. Er zijn namelijk verschillende soorten. Op dit moment zijn er twee goedgekeurd voor gebruik in Nederland: van BioNTech/Pfizer en Moderna.

Moet ik betalen voor een vaccinatie tegen het coronavirus?

Nee. De vaccinatie tegen het coronavirus is in Nederland (via het vaccinatieprogramma) gratis.

Hoe werkt het coronavaccin?

Door een vaccinatie bouwt u afweer op tegen het coronavirus, waardoor u beschermd bent tegen de ziekte. Maar we weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom gelden voor de zekerheid voorlopig voor iedereen dezelfde maatregelen. Ook is het nog onduidelijk hoe lang het coronavaccin werkt. Er zijn namelijk nog weinig gegevens bekend. Dat komt omdat het een nieuw vaccin is. 


Meer informatie over vaccineren tegen het coronavirus leest u bij Rijksoverheid.

Veelgestelde vragen

Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw gezondheid of afspraken rondom uw zorg. Onze ZorgConsulent biedt een luisterend oor en denkt graag met u mee over de mogelijkheden. Ook mag u kosteloos gebruik maken van onze online module 'Grip op coronastress'.

 

Coronavirus en vakantie in het buitenland

Heeft u in het buitenland medische zorg nodig die direct noodzakelijk is? Bel dan de Interpolis Alarmcentrale door Eurocross. Het telefoonnummer van de Interpolis alarmcentrale is +31 13 462 04 62. Onze alarmcentrale is 24/7 bereikbaar. Gaat u op vakantie en heeft u een vraag over vergoeding van medische zorg in het buitenland? Hieronder leest u antwoord op veel gestelde vragen. 

Ik heb corona gehad en heb revalidatie nodig. Wat krijg ik vergoed?
Heeft u een verwijzing voor medisch specialistische revalidatie? Als u in aanmerking komt voor deze behandeling dan vergoeden wij deze behandeling uit de basisverzekering. U betaalt wel eerst het eigen risico. U vindt meer informatie op de vergoedingspagina.
Ik ben in het buitenland en kan niet terug naar Nederland. Krijg ik zorg in het buitenland vergoed?
Planbare zorg die niet langer kan worden uitgesteld vanwege ernstige gezondheidsschade vergoeden wij mogelijk als spoedeisende zorg. U heeft hiervoor toestemming nodig van de medisch adviseur van de Interpolis Alarmcentrale door Eurocross
Krijg ik kosten vergoed als ik in het buitenland word opgenomen met het coronavirus
Ja. Spoedeisende zorg in het buitenland wordt vanuit de basisverzekering vergoed tot het Nederlandse tarief. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. Het verschil betaalt u zelf. Een aanvullende verzekering of een reisverzekering met medische dekking vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U betaalt wel eigen risico.
Krijg ik kosten vergoed voor repatriëring naar Nederland als ik op vakantie corona krijg?
Een repatriëring kunt u alleen vergoed krijgen als dat medisch noodzakelijk is. Bekijk de vergoeding voor repatriëring. Neem altijd contact op met de Interpolis alarmcentrale door Eurocross als u in het buitenland bent en gerepatrieerd moet worden.
Ben ik verzekerd als ik op reis ga naar een land met een geel of oranje reisadvies?
Ja. Wij vergoeden volgens de normale voorwaarden van de basiszorgverzekering en aanvullende verzekering. U betaalt wel eigen risico. Bekijk de vergoeding voor voor spoedeisende zorg in het buitenland.
Mijn digitale consult staat als fysiek consult op de ziekenhuisnota
Door de uitbraak van het coronavirus vindt er meer zorg op afstand plaats. In veel gevallen vindt een polikliniekbezoek digitaal plaats in plaats van fysiek. Heeft u door het coronavirus een digitaal consult gehad met het ziekenhuis? Uw ziekenhuis declareert dit e-consult als een standaard polikliniek bezoek.
Ik lees een andere omschrijving op mijn ziekenhuisnota
De omschrijving van uw ziekenhuisnota is misschien anders dan wat u verwacht. Tijdens de coronacrisis is het mogelijk dat in de omschrijving van uw ziekenhuisnota een 'eerste polikliniekbezoek' of een 'herhaal polikliniekbezoek' staat, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent.
Hoe wordt 'zorg op afstand' gedeclareerd?
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) paste de regelgeving aan, zodat consulten vaker op afstand kunnen plaatsvinden. Ziekenhuizen hebben in hun declaratiesystemen op dit moment nog geen manier om deze e-consulten te declareren. De NZa sprak daarom met zorgverzekeraars en zorgaanbieders af dat een e-consult gedeclareerd mag worden als een standaard fysiek consult.
Ik ben mantelzorger
Als mantelzorger heeft u vast veel vragen. Wat kan nu wel en wat kan niet als u zorgt voor een kwetsbaar iemand? Voor al uw vragen is er de Mantelzorglijn voor telefonische hulp en ondersteuning. De Mantelzorglijn is bereikbaar via 030 760 60 55.
Op www.mantelzorg.nl/coronavirus staat veel informatie en antwoorden op de meest gestelde vragen. Deze lijst wordt regelmatig bijwerkt en aangevuld. 
Ik heb het coronavirus en maak hierdoor zorgkosten
Ik maak zorgkosten in Nederland
De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit uw basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten geldt wel het eigen risico, zoals voor ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek. Gaat u naar de huisarts? Dan betaalt u geen eigen risico.

Ik maak zorgkosten in het buitenland
Uw basisverzekering vergoedt alleen de kosten voor spoedeisende zorg tot het Nederlandse tarief. Het verschil in kosten betaalt u zelf. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. De aanvullende verzekering vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U hoeft dan niet bij te betalen voor spoedeisende zorg. U betaalt wel het eigen risico. 
Heeft u spoedeisende zorg nodig? Neem dan contact op met de Interpolis Alarmcentrale door Eurocross.
Ik heb vragen over mijn afspraak of behandeling in de zorg
De afspraak met mijn zorgverlener is afgezegd of verplaatst
U kunt contact opnemen met onze ZorgConsulent. Hij of zij bespreekt met u een mogelijke oplossing. Bijvoorbeeld wat digitaal wel mogelijk is.

Ik weet niet of mijn afspraak in het ziekenhuis nog door gaat

Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op hun websites staat informatie voor bezoekers en patiënten. Deze wordt continu bijgewerkt. Kijk daarom eerst op de website van het ziekenhuis.

Ik wil niet naar het ziekenhuis voor mijn geplande behandeling

Als u uw afspraak wilt verzetten, dan is het verstandig om contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verzet.

Ik wil graag naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling

Bent u al onder behandeling? Dan is het belangrijk om te overleggen met uw arts, zodat u samen een oplossing kunt vinden. Het is belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt als u naar een ander ziekenhuis gaat. Heeft u een verwijzing van uw huisarts, maar nog geen afspraak in een ziekenhuis? Dan kunt u contact opnemen met onze ZorgConsulent. Hij of zij bespreekt met u een mogelijke oplossing.
Ik kan mijn premie of eigen risico niet betalen
Is uw inkomen veranderd door de gevolgen van het coronavirus? En heeft u daardoor moeite met betalen? Dat kan erg vervelend en stressvol zijn. U kunt hiervoor een betalingsregeling aanvragen.  

Komt u er zelf niet uit of spreekt u ons liever persoonlijk? Neem gerust contact op met ons speciale team geldzaken rondom corona. Zij nemen graag de tijd om samen uw persoonlijke situatie door te nemen. En bespreken welke betaalopties voor u mogelijk zijn. Het telefoonnummer is 038 456 69 20. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.
Ik kan niet naar de fysiotherapeut, diëtist, logopedist, et cetera
Door de situatie rondom het coronavirus kunt u op dit moment misschien niet naar de fysiotherapeut, ergotherapeut, diëtist, logopedist of oefentherapeut. Daarom hebben we samen met zorgverleners gezocht naar andere oplossingen. Bijvoorbeeld om uw behandeling telefonisch of via videoconsult aan te bieden. Uw zorgverlener vertelt u hier meer over. Vind uw zorgverlener
Ik moet in quarantaine

Ik moet thuis in quarantaine
U krijgt geen vergoeding vanuit de zorgverzekering. Als u thuis in quarantaine moet, maakt u meestal geen zorgkosten. Quarantaine is een voorzorgsmaatregel om verspreiding tegen te gaan.


Ik moet in het buitenland in quarantaine

Als u langer op uw vakantieadres moet blijven, maakt u extra kosten voor uw verblijf. Dit valt niet onder de zorgverzekering of reisverzekering van Interpolis. Ook het omboeken van uw vlucht betalen wij niet. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.

Ik wil mij laten testen op het coronavirus
Testen op het coronavirus kunt u vergoed krijgen
  • Wordt u getest door uw huisarts? Dit laboratoriumonderzoek valt onder de vergoeding van de basisverzekering. Voor de kosten van de test betaalt u geen eigen risico.
  • Is de test onderdeel van een behandeling in het ziekenhuis? Dan valt het onder de DBC (Diagnose Behandeling Combinatie, dit is een verzameling zorgonderdelen bij 1 behandeling) die het ziekenhuis in rekening brengt voor het behandeltraject.
  • Werkt u in de zorg en wilt uw opdrachtgever u laten testen? Dit onderzoek loopt via de GGD. De overheid betaalt dit.
  • Is het voor uw medische behandeling nodig dat u getest wordt, maar heeft u geen klachten die wijzen op het coronavirus? Dan krijgt u dit alleen vergoed als ze aangevraagd zijn door een arts en afgenomen en gecontroleerd door de GGD en een laboratorium.

Vrij verkoopbare tests krijgt u niet vergoed
Het RIVM doet onderzoek naar testen die vrij te koop zijn en bedoeld zijn voor thuisgebruik. Tot nu toe is de kwaliteit van deze tests onvoldoende om zelf te gebruiken en zijn de uitslagen niet betrouwbaar.


Ik wil mij preventief laten testen op het coronavirus. Krijg ik dat vergoed?
Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.

Maak kosteloos gebruik van onze online module 'Grip op coronastress'

De coronacrisis, we kunnen er niet om heen. Op dit moment heeft deze crisis een grote invloed op ons leven. Misschien werkt of studeert u nu thuis of heeft u te maken met kinderen die thuis zitten. Dat brengt veel onzekerheden met zich mee en kan effect hebben op uw mentale fitheid. Misschien voelt u zich in deze tijd somber of angstig.


Daarom biedt Interpolis de online module 'Grip op coronastress' van Stichting mirro tot en met 31 juli 2020 kosteloos aan voor iedereen die een zorgverzekering bij Interpolis heeft. U kunt deze module volledig anoniem vanuit uw eigen huis volgen en op het moment dat het u uitkomt. 


Wat kunt u verwachten van 'Grip op coronastress'?

In deze module leert u vaardigheden aan waardoor u op een effectieve manier uw werk of studie kunt uitvoeren. Ook gaat u aan de slag met positieve gedachten. Dit doet u door informatie te lezen, oefeningen uit te voeren, filmpjes van een expert te bekijken en u krijgt praktische tips.

De inhoud van de module is ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door Stichting mirro in samenwerking met experts op dit gebied. Bij het ontwikkelen van deze module maakte zij gebruik van inzichten uit de positieve psychologie, Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Cognitieve Gedragstherapie (CGT) en mindfulness.


Start direct met de module 'Grip op coronastress'


Stichting mirro biedt ook 18 online zelfhulp modules aan
Met deze modules krijgt u beter inzicht in uw mentale gezondheid. De modules bestaan uit tips, oefeningen en ervaringsverhalen. Deze online zelfhulp modules kunt u zelfstandig en anoniem doorlopen op het moment dat u uitkomt. Interpolis vergoedt deze modules als u de volgende pakketten heeft:

  • ZorgActief MeerZeker: maximaal € 200,- per persoon per kalenderjaar voor deze kosten samen
  • ZorgActief ZonderZorgen: maximaal € 300,- per persoon per kalenderjaar voor deze kosten samen
  • ZorgCompact Plus: 100%
Wilt u aan de slag met 1 of meerdere online zelfhulpmodules van mirro? Dan kunt u op onze website een vouchercode aanvragen. Met deze vouchercode kunt u zich registeren op de website van mirro.
Ik ben zorgaanbieder

Interpolis geeft financiële steun aan zorgaanbieders. Tandartsen, fysiotherapeuten, wijkverplegers en andere zorgaanbieders die niet direct betrokken zijn bij de zorg aan coronapatiënten, krijgen financiële steun van Interpolis en andere zorgverzekeraars. Met deze steun beloven we dat er voldoende zorg blijft voor mensen die dat nodig hebben. Zowel nu als na de coronacrisis. Door deze financiële steun kunnen zij hun vaste lasten betalen, zoals personeels- en huisvestingskosten.


De regeling gaat in per 1 mei 2020 met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020. Zorgaanbieders die op dit moment in directe financiële problemen terechtkomen, kunnen een voorschot aanvragen.

Hulp van een online psycholoog
Ervaart u toenemende stress nu u nóg meer ballen tegelijkertijd in de lucht moet houden? Vraagt uw werk meer aandacht dan uw kinderen toelaten? En raakt uw batterij steeds sneller leeg, maar ziet u niet wat u anders kunt doen? Bespreek met één van de deskundige en erkende psychologen van OpenUp waar u tegenaan loopt. En kijk waar voor u winst te behalen valt. Lees meer
Mijn vraag staat hier niet tussen
Neem dan contact op met de Interpolis Zorglijn. Wij helpen u graag.

Gaat uw corona vraag over een andere verzekering?

Reis- en annuleringsverzekering

Wat kunt u doen als u al een reis geboekt heeft? En wat als u een kaartje heeft voor een evenement dat niet doorgaat?

Vrouw houdt wereldbol vast voor haar hoofd.

Rechtsbijstand

Wat moet u doen als u door corona geen werk meer heeft? Of welke rechten heeft u als uw reis door corona wordt geannuleerd?

Vrouw achter laptop

Alle verzekeringen

Heeft u vragen over het coronavirus en uw autoverzekering, hypotheekbescherming of overlijdensrisicoverzekering?

Ik ben ziek maar moet toch werken | Interpolis Juridisch Advies