Wij begrijpen dat u vragen heeft rondom het coronavirus en uw reis of vakantie. We zetten daarom de meestgestelde vragen voor u op een rij.

Veelgestelde vragen reisverzekering (doorlopend en kortlopend)

Als ik op reis corona krijg, kan ik dan naar Nederland om behandeld te worden?
Dit hangt van uw (medische) situatie af. Een eventueel vervoer terug naar Nederland gaat altijd in overleg met onze alarmcentrale. Voorwaarde is altijd dat u in een gebied bent dat kleurcode groen of geel heeft. Of u maakt een noodzakelijke reis in een gebied met kleurcode oranje.
 
Als ik op reis corona krijg en medische kosten maak of langer moet blijven, zijn deze kosten dan verzekerd?

Ja, de extra reis- en verblijfkosten die u hierdoor moet maken zijn verzekerd op de reisverzekering. Voorwaarde is dat u in een gebied bent dat kleurcode groen of geel heeft. Of u maakt een noodzakelijke reis in een gebied met kleurcode oranje. 

Medische kosten zijn verzekerd op uw zorgverzekering. Heeft u medische kosten die uw zorgverzekering niet vergoedt? Mogelijk zijn deze kosten dan verzekerd op uw reisverzekering als u de aanvullende dekking 'Geneeskundige kosten' heeft. Let op: als u medische kosten tijdens de reis moet maken, dan moet u altijd contact opnemen met uw zorgverzekering óf onze alarmcentrale. Zo ontstaan er achteraf nooit onzekerheden over de vergoeding van de kosten.

 
Ben ik verzekerd als ik in Nederland op reis ga?
Ja, als u in Nederland op reis gaat met minimaal 1 geboekte overnachting, bent u verzekerd.
Ben ik verzekerd als ik naar een gebied ga dat kleurcode oranje of rood heeft?

Nee, u bent niet verzekerd als u een niet-noodzakelijke reis maakt naar een gebied dat kleurcode oranje of rood heeft. Ook niet als het om niet corona-gerelateerde schade gaat. Op vakantie gaan is een voorbeeld van een niet-noodzakelijke reis. 


U bent wel verzekerd als het om een noodzakelijke reis gaat naar een gebied met kleurcode oranje. Er is sprake van een noodzakelijke reis als u bijvoorbeeld: 

  • een familielid of goede vriend(in) bezoekt die onverwacht ernstig ziek of gewond is en waarvan de kans bestaat dat hij of zij binnenkort overlijdt;
  • naar een begrafenis of crematie van een familielid of goede vriend(in) gaat;  
  • tijdelijk in het buitenland gaat studeren in het kader van een voltijdstudie terwijl er nog geen kleurcode oranje gold op het moment van inschrijven.
Blijf ik verzekerd als ik in een gebied ben waar de kleurcode op dat moment van groen of geel verandert in oranje?
Ja, u blijft dan verzekerd. U mag uw reis afmaken en blijft daarbij verzekerd. U hoeft niet zo snel mogelijk te vertrekken. Dit is in tegenstelling tot wat er in de voorwaarden staat. Verandert de kleurcode van het gebied in rood, dan moet u wel zo snel mogelijk vertrekken om verzekerd te blijven.
 
Maakt het voor de verzekering uit of ik wel of niet ben gevaccineerd?
Nee, dit maakt geen enkel verschil.
Zijn de extra reis- en verblijfskosten verzekerd als ik op reis in quarantaine moet?
Nee, de extra reis- en verblijfkosten die u hierdoor moet maken zijn niet verzekerd op de reisverzekering. Bijvoorbeeld als u uw hotelkamer niet mag verlaten. Ook het omboeken van uw vlucht betalen wij niet. Wij adviseren u om in zo’n geval contact op te nemen met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.
Zijn de kosten voor een verplichte coronatest (vóór of tijdens mijn reis) verzekerd?

Nee, kosten voor een verplichte coronatest om te kunnen reizen of een gebied/land binnen te mogen, zijn niet verzekerd. 

In enkele gevallen worden de kosten voor een coronatest wel vergoed. Bijvoorbeeld als deze vereist is bij een noodzakelijke medische behandeling. Dit gaat altijd in overleg met onze alarmcentrale. Voorwaarde is altijd dat u in een gebied bent dat kleurcode groen of geel heeft. Of u maakt een noodzakelijke reis in een gebied met kleurcode oranje.

 
Zijn de (extra) reiskosten verzekerd als ik naar huis wil omdat het gebied waar ik ben de kleurcode oranje of rood krijgt?
Nee, de extra reiskosten die u maakt om het gebied te verlaten zijn niet verzekerd op de reisverzekering.

Veelgestelde vragen annuleringsverzekering (doorlopend en kortlopend)

Is het annuleren of afbreken van mijn reis vanwege het ontstaan van kleurcode oranje of rood op mijn reisbestemming in het buitenland verzekerd?

Nee, corona is geen onverwachte gebeurtenis meer. Dit is wel verzekerd als u uw reis boekte vóór 26 maart 2020 en ook uw Doorlopende Annuleringsverzekering voor deze datum sloot. Voorwaarde is ook dat het gebied waar u naar toe gaat, op het moment van boeken de kleurcode groen of geel had. Op de Kortlopende Annuleringsverzekering is geen dekking voor annuleren of afbreken vanwege kleurcode oranje of rood.

Krijgt u of een reisgenoot corona of wordt een familielid of dierbare ernstig ziek of overlijdt door corona? Dan is annulering of afbreking van de reis wel verzekerd op de Doorlopende Annulering. Krijgt u of een reisgenoot corona of wordt een familielid in de 1e of 2e graad ernstig ziek of overlijdt door corona? Dan is annulering of afbreking van de reis wel verzekerd op de Kortlopende Annulering.

 
Is het annuleren of afbreken van mijn reis vanwege het ontstaan van kleurcode oranje of rood op mijn reisbestemming in Nederland verzekerd?
Nee, dat is niet verzekerd. Voor Nederland zelf geeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken geen kleurcode af. Het annuleren van de reis op basis van de kleurcode oranje of rood is voor Nederland dus niet van toepassing. De overige redenen voor annulering of afbreking die in de voorwaarden worden genoemd, zijn wel van toepassing op reizen in Nederland.
 
Ik heb een reis geboekt maar ik vertrek niet binnen 14 dagen. Kan ik nu mijn annulering al melden?

Wij kunnen u niet helpen met vragen of annuleringen als u niet binnen 14 dagen vertrekt
Neem contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Reist u niet binnen 14 dagen? Dan is nu nog niet duidelijk of uw reis door kan gaan. Bijvoorbeeld omdat de kleurcode nog kan veranderen. Houd de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. 

Ik wil toch mijn reis nu annuleren
Neem contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen u helaas (nog) niet helpen.

Ik heb alleen nog een aanbetaling voor mijn reis gedaan en twijfel of ik de rest moet betalen
Wij kunnen u niet adviseren of u de rest van de reiskosten moet betalen. Neem hierover contact op met de organisatie waarbij u uw reis geboekt heeft.

 
Ik mag niet op reis omdat ik niet gevaccineerd ben. Is annulering van de reis verzekerd?
Nee, dat is geen verzekerde gebeurtenis. Dit is wel verzekerd als vaccinatie verplicht is door het land (niet de vervoers- of reisorganisatie) waar u naartoe reist en u dit niet kon weten op het moment dat u de reis boekte. 
Ik moet op mijn reisbestemming verplicht in quarantaine en wil daarom niet gaan. Is annulering van mijn reis verzekerd?
Nee, dat is geen verzekerde gebeurtenis.
Op mijn reisbestemming gelden allerlei coronamaatregelen (bijvoorbeeld winkels, zwembaden dicht) waardoor ik niet wil gaan. Is annulering van mijn reis verzekerd?
Nee, dat is geen verzekerde gebeurtenis.
De geldigheid van mijn voucher vervalt in 2021 maar ik wil nu niet op vakantie. Wat kan ik doen?
Neem contact op met uw reis- of vervoerorganisatie. Zij bespreken met u de mogelijkheden. 
Ikzelf, mijn reisgenoot, een familielid of goede vriend(in) krijgt corona. Is annulering of afbreken van mijn reis verzekerd?

U krijgt zelf corona
Als u vanwege uw ziekte niet in staat bent om (verder) te reizen, is annulering of afbreking van uw reis verzekerd. Voorwaarde is dat u op korte termijn zou reizen en dat u een doktersverklaring heeft. 

Uw reisgenoot krijgt corona
Gaat uw reisgenoot hierdoor op korte termijn niet op reis of breekt hij of zij hierdoor de reis af? En reist u samen met die persoon heen en terug en wordt u nu alleenreizend? Dan is dit verzekerd op uw annuleringsverzekering. Uw reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop de gebeurtenis verzekerd is. Heeft uw reisgenoot deze verzekering niet? Dan bent u ook niet verzekerd.

Een familielid of goede vriend(in) krijgt corona
Reist u op korte termijn of bent u al op reis en is uw familielid of vriend(in) zo ziek dat de kans van overlijden op korte termijn groot is? Dan is het annuleren of afbreken van uw reis verzekerd op uw Doorlopende Annuleringsverzekering. Heeft u een Kortlopende Annuleringsverzekering? Dan is dit alleen verzekerd als het om een familielid in de 1e of 2e graad gaat. Bijvoorbeeld uw moeder, broer of kind. Gaat het om een goede vriend(in) dan is dat niet verzekerd.

 
Ik wil nu een reis boeken naar een gebied dat op dit moment de kleurcode oranje of rood heeft. Is annulering daarvan verzekerd?
Bij schade moet er altijd sprake zijn van een onverwachte gebeurtenis. Sinds 26 maart 2020 zien wij het ontstaan van de kleurcode oranje of rood door corona niet meer als onverwacht. Het annuleren van uw reis door de kleurcode oranje of rood veroorzaakt door corona is dus niet verzekerd. Annuleert u uw reis vanwege een andere geldige reden? Dan bent u wel verzekerd.

Algemene veelgestelde vragen

Ik zoek de laatste informatie over de kleurcodes van verschillende landen
Alle informatie en kleurcodes per land vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.
Moet ik meewerken aan een medisch onderzoek op het vliegveld?
Door de verspreiding van het coronavirus worden in veel landen mensen getest op het virus. Op vliegvelden kunnen reizigers in bepaalde gevallen een medisch onderzoek ondergaan. Lees wat uw rechten en plichten zijn als iemand u een medisch onderzoek oplegt.
Meld uw schade of annulering online of via de app
Meld uw schade of annulering online of via de app. In geval van annulering: mail de verklaring van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij naar schadeafhandeling@interpolis.nl en zet in het onderwerp uw schadenummer. Het schadenummer vindt u in uw schadeoverzicht op Mijn Interpolis of in de app.
Mijn vraag staat hier niet tussen
Bel ons op +31 13 580 12 34. Kies in het menu voor optie 1 en daarna optie 8. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. En op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.

Gaat uw corona vraag over een andere verzekering?

Rechtsbijstand

Wat moet u doen als u door corona geen werk meer heeft? Of welke rechten heeft u als uw reis door corona wordt geannuleerd?

Vrouw achter laptop

Zorgverzekering

Heeft u vragen over uw gezondheid of over uw zorg afspraken? En hoe maakt u gebruik van onze ZorgConsulent? 

Jongetje plakt pleister op het gezicht van vader. Met de interpolis zorgactief zorgverzekering krijgt u een basisverzekering met uitgebreide pakketkeuze.

Alle verzekeringen

Heeft u vragen over het coronavirus en uw autoverzekering, hypotheekbescherming of overlijdensrisicoverzekering?

Ik ben ziek maar moet toch werken | Interpolis Juridisch Advies