Veelgestelde vragen

Lees wat u kunt doen als u een reis boekte naar een gebied waar het coronavirus is vastgesteld. Of maak gebruik van onze WhatsApp chatbot. Onze chatbot beantwoordt de meestgestelde vragen over corona. Stuur een bericht naar 06 133 33 557 met de tekst: Corona.
Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar een negatief reisadvies geldt

Neem eerst contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij
In de meeste gevallen bieden zij een oplossing als er voor uw bestemming een negatief reisadvies geldt vanwege het coronavirus.


Ik krijg niet de volledige reissom terug, ik ontvang geen voucher en ik mag de reis niet omboeken

Neem in dit geval contact met ons op. We kunnen uw melding alleen in behandeling nemen als er wordt voldaan aan de onderstaande 6 punten: 

  • Uw vertrek staat gepland binnen 14 dagen.
  • Er geldt nog steeds een negatief reisadvies en uw reis kan daardoor niet doorgaan.
  • Wij hebben een verklaring nodig van uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. In deze verklaring moet staan wat zij wel en niet vergoeden. 
  • Op het moment van het boeken van uw reis was er nog geen negatief reisadvies voor uw bestemming.
  • U heeft de doorlopende annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 afgesloten. 
  • Gaat u op zakenreis? Dan moet u de aanvullende dekking zakenreizen verzekerd hebben.

Let op: heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 

Controleer het reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier ziet u of er een negatief reisadvies geldt voor uw bestemming. Een negatief reisadvies wordt aangegeven met de kleurcodes rood en oranje.

Meld uw annulering online of via de app. Mail daarna de verklaring van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij naar schadeafhandeling@interpolis.nl en zet in het onderwerp uw schadenummer. Het schadenummer vindt u in uw schadeoverzicht op Mijn Interpolis.

Ik heb een reis geboekt en ik vertrek niet binnen 14 dagen
Wij kunnen u niet helpen met vragen of annuleringen als u niet binnen 14 dagen vertrekt
Neem contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen in deze situatie nog niets voor u doen. Op dit moment is nog niet duidelijk tot wanneer er een negatief reisadvies geldt en of uw reis niet door kan gaan. Houd de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. 

Ik wil toch mijn reis nu annuleren

Neem contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Is er kort voor vertrek nog steeds een negatief reisadvies? En krijgt u niet uw volledige reissom terug, ontvangt u geen voucher en mag u uw reis niet omboeken? Neem dan contact met ons op. 

Ik heb alleen nog een aanbetaling voor mijn vakantie gedaan en twijfel of ik de rest moet betalen

Wij kunnen u niet adviseren of u de rest van de reiskosten ook nog moet betalen. Neem hierover contact op met de organisatie waarbij u uw vakantie geboekt heeft. 

Let op: heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 
Ik ontving een voucher van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij

Ik wil liever mijn geld terug in plaats van een voucher ontvangen
Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen in deze situatie niets voor u doen. Ook als u later moet bijbetalen voor uw nieuwe reis verwijzen we u naar uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Deze bijbetaling is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. 

Het bedrag van mijn voucher is niet gelijk aan het bedrag dat ik betaalde

Heeft u bijvoorbeeld voor extra beenruimte of een stoelreservering betaald? Neem dan contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bieden vaak een oplossing hiervoor. Als zij geen oplossing bieden, dan kunt u gebruik maken van de doorlopende annuleringsverzekering van Interpolis. Wel gelden dan de 5 punten bovenaan deze pagina.

Ik ben in of ga naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt
Ik moet langer blijven vanwege quarantaine en ben zelf niet ziek
Dan betalen wij de extra verblijfskosten die u hierdoor moet maken niet. Bijvoorbeeld als u uw hotelkamer niet mag verlaten. Ook het omboeken van uw vlucht betalen wij niet. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.

Ik kies ervoor om op mijn bestemming te blijven of erheen te gaan

U bent in dat geval niet verzekerd op de reisverzekering.
Ik wil mijn vakantie met overnachting in Nederland annuleren
De accommodatie is gesloten
U kunt het beste contact opnemen met uw reisorganisatie, verhuurder of accommodatie. Dit is niet verzekerd op de annuleringsverzekering. 

De meeste voorzieningen van de accommodatie zijn gesloten

We begrijpen dat als bijvoorbeeld het zwembad en de restaurants gesloten zijn u liever niet wil gaan. U kunt dan het beste contact opnemen met uw reisorganisatie, verhuurder of accommodatie. Uw annuleringskosten zijn niet verzekerd op de annuleringsverzekering.
Ik heb een kaartje voor een evenement dat niet doorgaat
Ik heb een kaartje voor een evenement in het buitenland
Voor buitenlandse evenementen adviseren wij u om eerst contact op te nemen met de organisator van het evenement. Zij bespreken met u de mogelijkheden. In de meeste gevallen bieden zij een oplossing. Neem contact met ons op wanneer dit niet het geval is. 
Let op: heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 

Ik heb een kaartje voor een evenement in Nederland

De kosten van tickets voor evenementen in Nederland die geannuleerd zijn vanwege het coronavirus zijn niet verzekerd. U kunt hiervoor contact opnemen met de organisator van het evenement.
Ik, een familielid of een goede vriend(in) heeft het coronavirus 
Ik heb het coronavirus en wil daarom mijn reis annuleren
Als u vanwege het coronavirus op korte termijn niet op reis kunt, dan is het annuleren van uw reis alleen verzekerd wanneer u vanwege uw ziekte niet in staat bent om te reizen. U heeft hiervoor wel een doktersverklaring nodig.

Ik heb het coronavirus en moet hierdoor mijn reis afbreken

Dan ontvangt u een vergoeding voor de misgelopen vakantiedagen. Dit zijn de dagen dat u eerder naar huis moest gaan of in het ziekenhuis lag. U heeft hiervoor wel een doktersverklaring nodig waaruit blijkt dat u vanwege ernstige medische problemen eerder naar huis moest gaan. 

Ik heb in het buitenland medische kosten gemaakt omdat ik het coronavirus heb

De medische kosten zijn verzekerd op uw zorgverzekering. Heeft u medische kosten die uw zorgverzekering niet vergoed? Mogelijk zijn deze kosten dan verzekerd op uw reisverzekering. Extra kosten die u maakt omdat u ziek bent, zoals telefoonkosten en vervoer naar het ziekenhuis, zijn verzekerd op uw reisverzekering. 

Een familielid of goede vriend(in) heeft het coronavirus en ik wil mijn reis annuleren

Reist u op korte termijn en is uw familielid of vriend(in) zo ziek dat de de kans van overlijden op korte termijn groot is? Dan is het annuleren van uw reis verzekerd op uw doorlopende annuleringsverzekering. Heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is dit alleen verzekerd als het om een familielid in de 1e of 2e graad gaat.

Mijn reisgenoot heeft het coronavirus 

Gaat uw reisgenoot hierdoor op korte termijn niet op reis of breekt hij of zij hierdoor de reis af? Dan is dit verzekerd. U reist samen met die persoon heen en terug. Uw reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop dit ook verzekerd is. Heeft uw reisgenoot deze verzekering niet? Dan bent u ook niet verzekerd. 
Ik heb een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020
Het coronavirus is een wereldwijd probleem en daardoor geen onzekere gebeurtenis meer. Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking op grond van het coronavirus. Het gaat dan om bijvoorbeeld het annuleren van de reis vanwege een negatief reisadvies, een inreisverbod of het weigeren of intrekken van een visum.
Mijn vraag staat hier niet tussen
Bel ons op 013 580 12 34. Kies in het menu voor optie 1 en daarna optie 8. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. En op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.
Meld uw annulering online of via de app
Meld uw annulering online of via de app. Mail daarna de verklaring van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij naar schadeafhandeling@interpolis.nl en zet in het onderwerp uw schadenummer. Het schadenummer vindt u in uw schadeoverzicht op Mijn Interpolis.

Gaat uw corona vraag over een andere verzekering?

Rechtsbijstand

Wat moet u doen als u door corona geen werk meer heeft? Of welke rechten heeft u als uw reis door corona wordt geannuleerd?

Vrouw achter laptop

Zorgverzekering

Heeft u vragen over uw gezondheid of over uw zorg afspraken? En hoe maakt u gebruik van onze ZorgConsulent? 

Jongetje plakt pleister op het gezicht van vader. Met de interpolis zorgactief zorgverzekering krijgt u een basisverzekering met uitgebreide pakketkeuze.

Alle verzekeringen

Heeft u vragen over het coronavirus en uw autoverzekering, hypotheekbescherming of overlijdensrisicoverzekering?

Ik ben ziek maar moet toch werken | Interpolis Juridisch Advies