Veelgestelde vragen

Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw reis of vakantie rondom het coronavirus. We zetten daarom de meestgestelde vragen voor u op een rij.
Ik zoek de laatste informatie over de reisadviezen van verschillende landen
Alle informatie en reisadviezen per land vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.
Ik wil nu een reis boeken naar een gebied dat op dit moment een negatief reisadvies heeft
Boekt u een reis op het moment dat er voor het gebied een negatief reisadvies geldt? Dan is het annuleren van de reis vanwege een negatief reisadvies niet verzekerd op uw Doorlopende Annuleringsverzekering. Dit is ook niet verzekerd als er tussendoor tijdelijk geen negatief reisadvies is geweest. 
Let op: sloot u de Doorlopende Annuleringsverzekering af na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking op basis van een negatief reisadvies dat ontstaat door corona. 

Controleer het reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier ziet u of er een negatief reisadvies geldt voor uw bestemming. Een negatief reisadvies wordt aangegeven met de kleurcodes rood en oranje.

Op de Kortlopende Annuleringsverzekering is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd.
Er is geen negatief reisadvies voor mijn vakantieland, maar ik wil toch niet op vakantie

We kunnen ons voorstellen dat u niet (meer) op reis wilt omdat het onveilig voelt. Of omdat u er door de situatie rondom corona geen zin in heeft. U kunt uw reis natuurlijk altijd annuleren. Maar u bent alleen verzekerd voor annulering op uw Doorlopende Annuleringsverzekering als er een negatief reisadvies (kleurcode oranje of rood) is.

Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar (opnieuw) een negatief reisadvies geldt
Neem eerst contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij
In de meeste gevallen bieden zij een oplossing als er voor uw bestemming een negatief reisadvies geldt vanwege het coronavirus.

Ik krijg niet de volledige reissom terug, ik ontvang geen voucher en ik mag de reis niet omboeken
Neem in dit geval contact met ons op. We kunnen uw melding alleen in behandeling nemen als er wordt voldaan aan de onderstaande 6 punten: 
  • Uw vertrek staat gepland binnen 14 dagen.
  • Het moet duidelijk zijn dat uw reis door het negatief reisadvies echt niet door kan gaan.
  • Wij hebben een verklaring nodig van uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. In deze verklaring moet staan wat zij wel en niet vergoeden.
  • Op het moment van het boeken van uw reis was er nog geen negatief reisadvies voor uw bestemming.
  • U heeft de Doorlopende Annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 afgesloten.
  • Gaat u op zakenreis? Dan moet u de aanvullende dekking zakenreizen verzekerd hebben.
Controleer het reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier ziet u of er een negatief reisadvies geldt voor uw bestemming. Een negatief reisadvies wordt aangegeven met de kleurcodes rood en oranje.

Let op: heeft u een Kortlopende Annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd.
Ik heb een reis geboekt en ik vertrek niet binnen 14 dagen
Wij kunnen u niet helpen met vragen of annuleringen als u niet binnen 14 dagen vertrekt
Neem contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen in deze situatie nog niets voor u doen. Op dit moment is nog niet duidelijk tot wanneer er een negatief reisadvies geldt en of uw reis niet door kan gaan. Houd de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. 

Ik wil toch mijn reis nu annuleren
Neem contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Is er kort voor vertrek nog steeds een negatief reisadvies? En krijgt u niet uw volledige reissom terug, ontvangt u geen voucher en mag u uw reis niet omboeken? Neem dan contact met ons op. 

Ik heb alleen nog een aanbetaling voor mijn vakantie gedaan en twijfel of ik de rest moet betalen
Wij kunnen u niet adviseren of u de rest van de reiskosten ook nog moet betalen. Neem hierover contact op met de organisatie waarbij u uw vakantie geboekt heeft. 

Let op: heeft u een Kortlopende Annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd.
Ik ontving een voucher van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij
Ik wil liever mijn geld terug in plaats van een voucher ontvangen
Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen in deze situatie niets voor u doen. Ook als u later moet bijbetalen voor uw nieuwe reis verwijzen we u naar uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Deze bijbetaling is niet verzekerd op uw Doorlopende of Kortlopende Annuleringsverzekering.

Het bedrag van mijn voucher is niet gelijk aan het bedrag dat ik betaalde
Heeft u bijvoorbeeld voor extra beenruimte of een stoelreservering betaald? Neem dan contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bieden vaak een oplossing hiervoor. Als zij geen oplossing bieden, dan kunt u gebruik maken van de Doorlopende Annuleringsverzekering. Wel gelden dan de 6 punten uit het antwoord bij de vraag ‘Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar een negatief reisadvies geldt’.
Ik ben in een gebied waarvoor nu een negatief reisadvies wordt afgegeven
Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering
U blijft verzekerd, op voorwaarde dat u het gebied zo snel mogelijk verlaat. Doet u er niet alles aan om zo snel mogelijk te vertrekken of blijft u bewust in dat gebied? Dan bent u niet verzekerd op uw Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering. De extra reiskosten die u maakt om het gebied zo snel mogelijk te verlaten, zijn niet verzekerd op de Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering. 

Doorlopende Annuleringsverzekering
Als u in een gebied bent waar op dat moment een negatief reisadvies wordt afgegeven, dan is dit een geldige reden om uw reis af te breken. Hierbij gelden wel de voorwaarden dat
  • op het moment van het boeken van uw reis er geen negatief reisadvies was voor uw bestemming en;
  • u de Doorlopende Annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 heeft afgesloten.
Kortlopende Annuleringsverzekering
Annulering door een negatief reisadvies is niet verzekerd.
Ik reis toch naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt
Reizen naar een gebied dat de overheid afraadt, is uw eigen verantwoordelijkheid. U bent niet verzekerd op de Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering. Ook heeft u geen dekking op uw Doorlopende Annuleringsverzekering als u later de reis toch afbreekt vanwege het negatieve reisadvies.
Ik ben op reis en moet daar in quarantaine, maar ben zelf niet ziek
De extra reis- en verblijfkosten die u hierdoor moet maken, zijn niet verzekerd op de Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering. Bijvoorbeeld als u uw hotelkamer niet mag verlaten. Ook het omboeken van uw vlucht betalen wij niet. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.
Ik wil mijn vakantie met overnachting in Nederland annuleren op basis van negatief reisadvies
Dit is niet verzekerd op de Doorlopende Annuleringsverzekering. Alleen annulering van reizen naar een gebied waarvoor het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft afgegeven, is verzekerd.
Op de Kortlopende Annuleringsverzekering is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 
Neem contact op met de reisorganisatie of verhuurder. Zij bespreken met u de mogelijkheden.
Ik heb een kaartje voor een evenement dat niet doorgaat
Ik heb een kaartje voor een evenement in het buitenland
Voor buitenlandse evenementen adviseren wij u om eerst contact op te nemen met de organisator van het evenement. Zij bespreken met u de mogelijkheden. In de meeste gevallen bieden zij een oplossing. Neem contact met ons op wanneer dit niet het geval is.
Let op: heeft u een Kortlopende Annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd.

Ik heb een kaartje voor een evenement in Nederland
De kosten van tickets voor evenementen in Nederland die geannuleerd zijn vanwege het coronavirus zijn niet verzekerd. U kunt hiervoor contact opnemen met de organisator van het evenement.
Ik, een familielid of een goede vriend(in) heeft het coronavirus 
Ik heb (vermoedelijk) het coronavirus en wil daarom mijn reis annuleren
Als u vanwege (vermoedelijke) besmetting met het coronavirus op korte termijn niet op reis kunt, dan is het annuleren van uw reis alleen verzekerd wanneer u vanwege uw ziekte niet in staat bent om te reizen. U heeft hiervoor wel een doktersverklaring nodig.
 
Ik heb het coronavirus en moet hierdoor mijn reis afbreken
Dan ontvangt u vanuit uw Doorlopende Annuleringsverzekering een vergoeding voor de misgelopen vakantiedagen. Dit zijn de dagen dat u eerder naar huis moest gaan of in het ziekenhuis lag. U heeft hiervoor wel een doktersverklaring nodig waaruit blijkt dat u vanwege ernstige medische problemen eerder naar huis moest gaan.

Ik heb in het buitenland (medische) kosten gemaakt omdat ik het coronavirus heb
De extra reis- en verblijfkosten die u hierdoor moet maken, zijn verzekerd op de Doorlopende Reisverzekering. De medische kosten zijn verzekerd op uw zorgverzekering. Heeft u medische kosten die uw zorgverzekering niet vergoed? Mogelijk zijn deze kosten dan verzekerd op uw reisverzekering als u de aanvullende dekking Geneeskundige kosten heeft.
 
Een familielid of goede vriend(in) heeft het coronavirus en ik wil mijn reis annuleren
Reist u op korte termijn en is uw familielid of vriend(in) zo ziek dat de kans van overlijden op korte termijn groot is? Dan is het annuleren van uw reis verzekerd op uw Doorlopende Annuleringsverzekering. Heeft u een Kortlopende Annuleringsverzekering? Dan is dit alleen verzekerd als het om een familielid in de 1e of 2e graad gaat. Bijvoorbeeld je moeder, broer of kind.

Mijn reisgenoot heeft het coronavirus 
Gaat uw reisgenoot hierdoor op korte termijn niet op reis of breekt hij of zij hierdoor de reis af? En reis u samen met die persoon heen en terug? Dan is dit verzekerd op uw Doorlopende Annuleringsverzekering. Uw reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop dit ook verzekerd is. Heeft uw reisgenoot deze verzekering niet? Dan bent u ook niet verzekerd.
Ik heb een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020
Het coronavirus is een wereldwijd probleem en daardoor geen onzekere gebeurtenis meer. Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking bij annuleren van de reis op grond van het coronavirus. Het gaat dan om bijvoorbeeld het annuleren van de reis vanwege een negatief reisadvies, een inreisverbod of het weigeren of intrekken van een visum.
Mijn vraag staat hier niet tussen
Bel ons op +31 13 580 12 34. Kies in het menu voor optie 1 en daarna optie 8. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. En op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.
Meld uw annulering online of via de app
Meld uw annulering online of via de app. Mail daarna de verklaring van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij naar schadeafhandeling@interpolis.nl en zet in het onderwerp uw schadenummer. Het schadenummer vindt u in uw schadeoverzicht op Mijn Interpolis.

Gaat uw corona vraag over een andere verzekering?

Rechtsbijstand

Wat moet u doen als u door corona geen werk meer heeft? Of welke rechten heeft u als uw reis door corona wordt geannuleerd?

Vrouw achter laptop

Zorgverzekering

Heeft u vragen over uw gezondheid of over uw zorg afspraken? En hoe maakt u gebruik van onze ZorgConsulent? 

Jongetje plakt pleister op het gezicht van vader. Met de interpolis zorgactief zorgverzekering krijgt u een basisverzekering met uitgebreide pakketkeuze.

Alle verzekeringen

Heeft u vragen over het coronavirus en uw autoverzekering, hypotheekbescherming of overlijdensrisicoverzekering?

Ik ben ziek maar moet toch werken | Interpolis Juridisch Advies