Coronavirus

Wij begrijpen dat u vragen heeft over uw verzekeringen en het coronavirus. Bijvoorbeeld als u een reis boekte naar een gebied waar het coronavirus is vastgesteld. Of als u benieuwd bent wat uw zorgverzekering vergoedt.

Waar gaat uw vraag over?

Hieronder ziet u de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over het coronavirus en uw verzekeringen. Lees deze eerst zorgvuldig door.
Vrouw houdt wereldbol vast voor haar hoofd.

Reis- en annuleringsverzekering

Lees wat u kunt doen als u een reis boekte naar een gebied waar het coronavirus is vastgesteld. En hoe Interpolis u kan helpen als u nu in een gebied verblijft waar het coronavirus is vastgesteld.
Jongetje plakt pleister op het gezicht van vader. Met de interpolis zorgactief zorgverzekering krijgt u een basisverzekering met uitgebreide pakketkeuze.

Zorgverzekering

Maakt u zich zorgen over uw gezondheid sinds de uitbraak van het coronavirus? Lees wat u kunt doen om de kans op besmetting te verkleinen en wat de zorgverzekering vergoedt.
Ik ben ziek maar moet toch werken | Interpolis Juridisch Advies

Rechtsbijstandverzekering

Lees wat uw rechten rondom vakantiedagen en salaris zijn als u tijdens uw vakantie in quarantaine wordt gesteld. Of wat uw rechten zijn als werkgever.
Elektrische auto die met een laadkabel wordt opgeladen

Autoverzekering

Hoe is de dekking op uw Interpolis Autoverzekering als u tijdelijk met uw auto maaltijden bezorgt? Of als uw rijbewijs is verlopen is en u zich niet tijdig medisch kunt laten keuren door de coronacrisis?
Man en vrouw omhelzen elkaar en houden sleutel vast.

Hypotheekbescherming

Lees wat u kunt doen als u door de coronacrisis tijdelijk of geen werk heeft. En daardoor uw hypotheeklasten (tijdelijk) niet kunt betalen.
Man en vrouw pakken verhuisdozen in.

Overlijdensrisicoverzekering

Maakt u zich zorgen over de voorwaarden van uw overlijdensrisicoverzekering of wilt u er een afsluiten?
Man die in een magazijn aan het werk is met een vorkheftruck.

Zakelijke verzekeringen

Heeft u een vraag over de dekking van uw zakelijke verzekeringen? Lees wat verzekerd is als uw medewerker besmet is met het coronavirus. Of als u arbeidsongeschikt raakt omdat u ziek bent.

Reis- en annuleringsverzekering

Lees wat u kunt doen als u een reis boekte naar een gebied waar het coronavirus is vastgesteld.

Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar een negatief reisadvies geldt

Neem eerst contact op met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij
In de meeste gevallen bieden zij een oplossing als er voor uw bestemming een negatief reisadvies geldt vanwege het coronavirus.


Ik krijg niet de volledige reissom terug, ik ontvang geen voucher en ik mag de reis niet omboeken

Neem in dit geval contact met ons op. We kunnen uw melding alleen in behandeling nemen als er wordt voldaan aan de onderstaande 5 punten: 

  • Uw vertrek staat gepland vóór 3 mei 2020. We weten op dit moment nog niet of er op of na 3 mei nog een negatief reisadvies geldt.
  • Wij hebben een verklaring nodig van uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. In deze verklaring moet staan wat zij wel en niet vergoeden. 
  • Op het moment van het boeken van uw reis was er nog geen negatief reisadvies voor uw bestemming.
  • U heeft de doorlopende annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 afgesloten. 
  • Gaat u op zakenreis? Dan moet u de aanvullende dekking zakenreizen verzekerd hebben.

Let op: heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 


Controleer het reisadvies op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier ziet u of er een negatief reisadvies geldt voor uw bestemming. Een negatief reisadvies wordt aangegeven met de kleurcodes rood en oranje.


Meld uw annulering online of via de app en voeg de verklaring van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij hieraan toe. Heeft u de annulering al gemeld? Mail dan de verklaring naar schadeafhandeling@interpolis.nl en zet in het onderwerp uw schadenummer. Het schadenummer vindt u in uw schadeoverzicht op Mijn Interpolis.

Ik ontving een voucher van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij

Ik wil liever mijn geld terug in plaats van een voucher ontvangen
Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen in deze situatie niets voor u doen. Ook als u later moet bijbetalen voor uw nieuwe reis verwijzen we u naar uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Deze bijbetaling is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. 

Het bedrag van mijn voucher is niet gelijk aan het bedrag dat ik betaalde

Heeft u bijvoorbeeld voor extra beenruimte of een stoelreservering betaald? Neem dan contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bieden vaak een oplossing hiervoor. Als zij geen oplossing bieden, dan kunt u gebruik maken van de doorlopende annuleringsverzekering van Interpolis. Wel gelden dan de 5 punten bovenaan deze pagina.

Ik wil mijn vakantie met overnachting in Nederland annuleren
De accommodatie is gesloten
U kunt het beste contact opnemen met uw reisorganisatie, verhuurder of accommodatie. Dit is niet verzekerd op de annuleringsverzekering. 

De meeste voorzieningen van de accommodatie zijn gesloten

We begrijpen dat als bijvoorbeeld het zwembad en de restaurants gesloten zijn u liever niet wil gaan. U kunt dan het beste contact opnemen met uw reisorganisatie, verhuurder of accommodatie. Uw annuleringskosten zijn niet verzekerd op de annuleringsverzekering.
Ik ben in of ga naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt
Volg de instructies van de lokale autoriteiten op 
Verlaat het gebied zo snel mogelijk. Heeft u vragen? Neem dan contact op met het ministerie van buitenlandse zaken via +31 247 247 247 of met een bericht via Twitter @247BZ. Lukt het u niet om uw terugreis te regelen? Dan kunt dat melden via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren het noodzakelijke vervoer naar Nederland. De kosten die u moet maken voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd. 

Ik moet langer blijven vanwege quarantaine en ben zelf niet ziek

Dan betalen wij de extra verblijfskosten die u hierdoor moet maken niet. Bijvoorbeeld als u uw hotelkamer niet mag verlaten. Ook het omboeken van uw vlucht betalen wij niet. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij.

Ik kies ervoor om op mijn bestemming te blijven of erheen te gaan

U bent in dat geval niet verzekerd op de reisverzekering.
Ik heb een reis geboekt en vertrek op 3 mei of later
Wij kunnen u nu niet helpen met vragen of annuleringen voor reizen op of na 3 mei
Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Wij kunnen in deze situatie nog niets voor u doen. Op dit moment is nog niet duidelijk of er op 3 mei nog een negatief reisadvies geldt en uw reis niet door kan gaan. Houd u de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. 

Ik wil toch mijn reis met vertrek op 3 mei of later nu annuleren

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken met u de mogelijkheden. Is er kort voor vertrek nog steeds een negatief reisadvies? En krijgt u niet uw volledige reissom terug, ontvangt u geen voucher en mag u uw reis niet omboeken? Neem dan contact met ons op. 

Ik heb alleen nog een aanbetaling voor mijn vakantie gedaan en twijfel of ik de rest moet betalen

Wij kunnen u niet adviseren of u de rest van de reiskosten ook nog moet betalen. Neem hierover contact op met de organisatie waarbij u uw vakantie geboekt heeft. 

Let op: heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 
Ik heb een kaartje voor een evenement dat niet doorgaat
Ik heb een kaartje voor een evenement in het buitenland
Voor buitenlandse evenementen adviseren wij u om eerst contact op te nemen met de organisator van het evenement. Zij bespreken met u de mogelijkheden. In de meeste gevallen bieden zij een oplossing. Neem contact met ons op wanneer dit niet het geval is. 
Let op: heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 

Ik heb een kaartje voor een evenement in Nederland

De kosten van tickets voor evenementen in Nederland die geannuleerd zijn vanwege het coronavirus zijn niet verzekerd. U kunt hiervoor contact opnemen met de organisator van het evenement.
Ik, een familielid of een goede vriend(in) heeft het coronavirus 
Ik heb het coronavirus en wil daarom mijn reis annuleren
Als u vanwege het coronavirus op korte termijn niet op reis kunt, dan is het annuleren van uw reis alleen verzekerd wanneer u vanwege uw ziekte niet in staat bent om te reizen. U heeft hiervoor wel een doktersverklaring nodig.

Ik heb het coronavirus en moet hierdoor mijn reis afbreken

Dan ontvangt u een vergoeding voor de misgelopen vakantiedagen. Dit zijn de dagen dat u eerder naar huis moest gaan of in het ziekenhuis lag. U heeft hiervoor wel een doktersverklaring nodig waaruit blijkt dat u vanwege ernstige medische problemen eerder naar huis moest gaan. 

Ik heb in het buitenland medische kosten gemaakt omdat ik het coronavirus heb

De medische kosten zijn verzekerd op uw zorgverzekering. Heeft u medische kosten die uw zorgverzekering niet vergoed? Mogelijk zijn deze kosten dan verzekerd op uw reisverzekering. Extra kosten die u maakt omdat u ziek bent, zoals telefoonkosten en vervoer naar het ziekenhuis, zijn verzekerd op uw reisverzekering. 

Een familielid of goede vriend(in) heeft het coronavirus en ik wil mijn reis annuleren

Reist u op korte termijn en is uw familielid of vriend(in) zo ziek dat de de kans van overlijden op korte termijn groot is? Dan is het annuleren van uw reis verzekerd op uw doorlopende annuleringsverzekering. Heeft u een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is dit alleen verzekerd als het om een familielid in de 1e of 2e graad gaat.

Mijn reisgenoot heeft het coronavirus 

Gaat uw reisgenoot hierdoor op korte termijn niet op reis of breekt hij of zij hierdoor de reis af? Dan is dit verzekerd. U reist samen met die persoon heen en terug. Uw reisgenoot moet dan wel een eigen annuleringsverzekering hebben waarop dit ook verzekerd is. Heeft uw reisgenoot deze verzekering niet? Dan bent u ook niet verzekerd. 
Ik heb een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020
Het coronavirus is een wereldwijd probleem en daardoor geen onzekere gebeurtenis meer. Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking op grond van het coronavirus. Het gaat dan om bijvoorbeeld het annuleren van de reis vanwege een negatief reisadvies, een inreisverbod of het weigeren of intrekken van een visum.
Mijn vraag stond hier niet tussen
Bel ons op 013 580 12 34. Kies in het menu voor optie 1 en daarna optie 8. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. En op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.
Meld uw annulering online of via de app
Meld uw annulering online of via de app. Voeg de verklaring van de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij hieraan toe. 

Zorgverzekering

Heeft u met spoed zorg nodig? Bel met uw huisarts of – buiten kantooruren de huisartsenpost.

Geen spoed? En maakt u zich zorgen en wilt u uw situatie bespreken? De ZorgConsulent denkt graag met u mee over mogelijkheden. En biedt u een luisterend oor.

Ik heb het coronavirus
De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek, geldt wel het eigen risico. Gaat u naar de huisarts? Dan betaalt u geen eigen risico.
Ik heb een afspraak in het ziekenhuis. Gaat die nog door?
Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ze hebben op hun websites informatie opgenomen voor bezoekers en patiënten. Deze wordt continu bijgewerkt. Kijk daarom eerst op de website van het ziekenhuis waar u een behandeling heeft ingepland.
Ik laat me testen op het coronavirus

Als de GGD of uw huisarts de test voor u heeft aangevraagd, krijgt u een vergoeding voor de test. De kosten daarvan vallen onder uw basisverzekering. Het kan wel zijn dat u eigen risico betaalt.


Wilt u zich preventief laten testen?
U krijgt geen vergoeding vanuit de zorgverzekering. Het heeft namelijk alleen zin om u te laten testen als u gezondheidsklachten heeft. Is dat het geval? Neem dan telefonisch contact op met de huisarts.

Ik moet thuis in quarantaine
U krijgt geen vergoeding vanuit de zorgverzekering. Als u thuis in quarantaine moet, maakt u in principe geen zorgkosten. Quarantaine is een voorzorgsmaatregel om verspreiding tegen te gaan.
Ik moet in het buitenland in quarantaine
Als u langer op uw vakantieadres moet blijven, maakt u extra kosten voor uw verblijf. Dit valt niet onder de zorgverzekering. Overleg met uw reisverzekeraar of een tegemoetkoming in de extra kosten in uw reisverzekering zit.
Ik maak zorgkosten in het buitenland en er is een negatief reisadvies
De zorgverzekering vergoed medische noodzakelijke zorg als u in het buitenland verblijft. Heeft u spoedeisende zorg nodig? Neem dan contact op met de Interpolis Alarmcentrale door Eurocross.
Ik wil graag naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling
Als u al onder behandeling bent, is het belangrijk dat te overleggen met uw arts, zodat u samen een oplossing kunt vinden. Mocht u naar een ander ziekenhuis willen, dan is het namelijk belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt.

Heeft u een verwijzing van uw huisarts, maar nog geen afspraak in een ziekenhuis? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze ZorgConsulent.
Ik wil me graag beschermen tegen het coronavirus met mondkapjes en desinfecterende gel
Het RIVM adviseert een aantal maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.
  • Was uw handen regelmatig met water en zeep.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik direct weg.
Een mondkapje of desinfecterende gel wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering of vanuit de aanvullende verzekering.

Het RIVM adviseert het gebruik van mondkapjes alleen voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. Deze mondkapjes helpen alleen als u ze op de juiste manier gebruikt. Ze moeten heel goed sluiten over neus en mond en u moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus.
Ik wil niet naar het ziekenhuis voor mijn geplande behandeling
Als u uw afspraak wilt verzetten, is het verstandig om contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.
Ik moet in het buitenland behandeld worden tegen het coronavirus
U krijgt een vergoeding voor alles wat u in Nederland vergoed krijgt uit de basisverzekering. Uw basisverzekering dekt alleen de kosten voor spoedeisende zorg tot het Nederlandse tarief. Het verschil in kosten betaalt u zelf. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. De aanvullende verzekering vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U hoeft dan niet bij te betalen voor spoedeisende zorg. U betaalt wel eigen risico.
Ik wil een betalingsregeling voor het eigen risico en de eigen bijdrage
Kreeg u een rekening voor uw premie of eigen risico en kunt u deze rekening niet betalen, door bijvoorbeeld een (tijdelijk) lager inkomen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Aan deze betalingsregeling zijn geen extra kosten verbonden. Lees meer

Rechtsbijstandverzekering

Lees wat uw rechten zijn als u tijdens uw vakantie in quarantaine wordt gesteld. Bijvoorbeeld als u 2 weken langer op uw vakantieadres moet blijven. Dat is al vervelend genoeg. Maar wat zijn de gevolgen voor uw vakantiedagen en de betaling van uw salaris?

Ik ben in quarantaine gesteld omdat ik ziek ben
Bent u tijdens uw vakantie ziek geworden door het coronavirus? Dan gelden de dagen dat u ziek bent niet als vakantiedagen. Die ziektedagen worden dus niet op uw vakantiedagensaldo in mindering gebracht.
Ik moet in quarantaine, maar ben niet ziek

Dan is er sprake van overmacht. De wet zegt dat als er geen arbeid wordt verricht, er wel recht is op loon. Behalve als de werknemer door zijn eigen schuld niet kan werken. Als een werknemer tijdens zijn vakantie in quarantaine komt te zitten, is dat niet iets waar de werkgever invloed op heeft. Dat betekent meestal dat hij geen loon hoeft door te betalen. Rechtspraak daarover is er niet. In de praktijk moeten werkgever en werknemer samen zoeken naar een redelijke oplossing.

Ik moet meewerken aan medisch onderzoek op het vliegveld
U mag op grond van de wet medisch onderzoek weigeren. Het is niet verplicht. Ook als iemand op een vliegveld daarom vraagt. Om iemand medisch te mogen onderzoeken moet daar een goede reden voor zijn. Als u het medisch onderzoek weigert, kunt u wel in (tijdelijke) quarantaine worden geplaatst. De rechter kan uiteindelijk besluiten dat u verplicht onderzocht mag worden.
Door het coronavirus heeft mijn werkgever minder werk voor mij

Door de maatregelen rondom het coronavirus is er voor veel mensen minder werk. Werkgevers en werknemers moeten hier samen uitkomen. Sommige werkgevers verplichten hun werknemers verlof op te nemen tijdens de maatregelen.

 

Verplicht vakantie opnemen vanwege corona mag niet
Een werkgever mag een werknemer niet verplicht vakantie laten opnemen. Neem alleen vakantie in overleg op. Is er door het coronavirus onvoldoende werk, of besluit de werkgever de zaak tijdelijk te sluiten? Dan moet de werkgever het salaris van zijn werknemers doorbetalen. Lees meer

Autoverzekering

Hoe is de dekking op uw Interpolis Autoverzekering als u tijdelijk met uw auto maaltijden bezorgt? Of als uw rijbewijs is verlopen is en u zich door de coronacrisis niet tijdig medisch kunt laten keuren?

Ik wil mijn auto exporteren
De RDW bepaalt dat de geldigheid van een uitvoerkenteken 14 dagen is. Dit is normaal gesproken ook de periode dat de auto bij ons verzekerd kan blijven. Bij vertraging van de export door de coronacrisis verlengen we de dekking tot het moment dat uitvoer van het voertuig weer mogelijk is.
Mijn voertuig staat in het buitenland en ik kan hem niet terug halen naar Nederland
In de polisvoorwaarden staat dat als het voertuig langer dan 180 dagen in het buitenland staat, de verzekering stopt. Wij verlengen deze termijn van 180 dagen als een klant door de coronacrisis het voertuig niet op kan halen uit het buitenland. Belangrijk is dat de klant het voertuig zo snel mogelijk weer ophaalt.
Ik bezorg maaltijden met mijn privéauto
Volgens de verzekeringsvoorwaarden Auto is schade niet verzekerd bij zakelijk gebruik, zoals koeriersdiensten. Interpolis maakt in ieder geval tot 1 juni 2020 een uitzondering. Koeriersdiensten in privéauto zijn tot die tijd wel verzekerd.
Mijn rijbewijs verloopt en ik moet een medische keuring ondergaan
Verloopt uw rijbewijs en moet u een medische keuring ondergaan om deze te verlengen? Dan verlengen we de dekking in ieder geval tot 1 juni 2020. Afhankelijk van de ontwikkelingen kan deze termijn opnieuw worden verlengd.

Hypotheekbescherming

De Interpolis Hypotheekbescherming biedt een tijdelijk vangnet als u arbeidsongeschikt of werkloos bent. Mogelijk heeft u door de coronacrisis minder of geen werk. Lees wat u kunt doen.

Ik heb momenteel geen of minder werk door de coronacrisis

Heb ik recht op een uitkering omdat ik werkeloos ben? Uw werkgever kan uw loon doorbetalen door de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). In de Interpolis Hypotheekbescherming is alleen volledige WW verzekerd. U moet dus een volledige WW-uitkering krijgen. Deeltijd WW of werktijdverkorting is niet verzekerd.

Overlijdensrisicoverzekering

De Interpolis Overlijdensrisicoverzekering is een levensverzekering die eenmalig een bedrag uitkeert aan uw nabestaanden als u overlijdt binnen de looptijd van de verzekering.

Ik wil een Interpolis Overlijdensrisicoverzekering aanvragen

Wij willen u nog steeds graag verzekeren. Soms is voor een aanvraag een medische keuring of medisch onderzoek nodig. Deze zijn nu door het coronavirus niet mogelijk. We weten niet hoelang deze situatie duurt. Het kan daarom langer duren voordat een overlijdensrisicoverzekering start. In dat geval informeren wij u.

 

Gelden er nu andere regels voor de medische acceptatie van de Interpolis Overlijdensrisicoverzekering?
Nee. Wij gebruiken gewoon nog dezelfde gezondheidsverklaring. We stellen geen extra of andere vragen. Soms is voor een aanvraag een medische keuring of medisch onderzoek nodig. Deze zijn nu door het coronavirus niet mogelijk. We weten niet hoe lang deze situatie duurt. Het kan daarom langer duren voordat een overlijdensrisicoverzekering start. In dat geval informeren wij u.

Ik moet medisch gekeurd worden en kan daarvoor geen afspraak maken

Wij vragen om uw geduld. Interpolis probeert zorgverleners (artsen en ziekenhuizen) op dit moment zo min mogelijk te belasten. Als daardoor de medische beoordeling langer duurt, hoort u dat van ons. Als een keuring weer mogelijk is, vertellen wij u dat. Bel ons gerust als u vragen hebt. Ons telefoonnummer is 013 462 14 28. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 18.00 uur.

 

Moet u gekeurd worden door de hoogte van het verzekerd bedrag?
Bekijk dan of het mogelijk is om een verzekering aan te vragen met een lager verzekerd bedrag waarvoor geen keuring nodig is. Lees welk bedrag dat is. Als medische keuringen weer mogelijk zijn, verhoogt u het verzekerd bedrag naar het gewenste bedrag. Uw Rabobank helpt u graag daarbij.

Ik heb een Interpolis Overlijdensrisicoverzekering
Wij veranderen door de coronacrisis niets aan de voorwaarden van uw bestaande overlijdensriscoverzekering. Bij overlijden als gevolg van het coronavirus keren we dan ook gewoon uit. Dit geldt ook voor alle andere levensverzekeringen van Interpolis.